66 PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2023
LONGTAIL AVIATION
De chartermaatschappij Longtail Aviation uit Bermuda werd opgericht in
augustus 1999. Aanvankelijk beschikte het bedrijf over enkele zakenjets
en Beech King Airs. Totdat in 2019 een Boeing 737-700BBJ aan de
vloot werd toegevoegd, een jaar later gevolgd door drie vrachttoestellen
van het type Boeing 747-400F. Een van deze vliegtuigen was de VQ-
BWT. Dit toestel begon zijn carrière in 1991 als passagiersvliegtuig bij
Singapore Airlines. Na een jaartje bij Air India volgde in 2006 en 2007
de ombouw tot vrachtvliegtuig. Martinair nam het toestel dat jaar in ge-
bruik en vloog ermee tot 2010.
Na wat omzwervingen werd het vliegtuig op 20 november 2020 bij
Longtail in gebruik genomen. Het vliegtuigonderhoud van de 747 en het
beheer van de luchtwaardigheid werden door Longtail uitbesteed.
LGT5504
Op 20 februari 2021 staat de VQ-BWT klaar op het platform van Maas-
tricht Aachen Airport. Het vliegtuig gaat een vrachtvlucht uitvoeren naar
New York-John F. Kennedy Airport onder vluchtnummer LGT5504. De
bemanning bestaat uit twee piloten en een loadmaster.
Het vliegtuig is geladen met 76.485 kg vracht, waarmee het startgewicht
uitkomt op 342.411 kg. Dit is lager dan het voor deze vlucht bepaalde li-
mietgewicht van 343.000 kg.
Bij het berekenen van de startprestaties moet de bemanning er rekening
mee houden dat de APU in de staart van het vliegtuig een mankement
heeft. De inlaatklep van de APU is in gedeeltelijk geopende stand ge-
blokkeerd.
Volgens de minimumuitrustingslijst (MEL) van de luchtvaartmaatschappij
is het toegestaan om hiermee te vertrekken. Omdat de deels geopende
klep extra luchtweerstand veroorzaakt, wordt hier bij berekening van de
startgegevens rekening mee gehouden.
START
Wanneer de toestemming is ontvangen, worden de motoren gestart.
Voor deze vlucht is de copiloot Pilot Flying en de gezagvoerder is Pilot
Op 20 februari 2021 wordt het Limburgse dorp Meerssen opgeschrikt door een regen van metaaldelen
op het moment dat een Boeing 747-400F van Longtail Aviation overvliegt na de start van Maastricht
Aachen Airport. Piloot & Vliegtuig duikt in het eindrapport van de Onderzoeksraad om te kijken wat hier
precies gebeurde.
METAALREGEN OVER MEERSSEN
INCIDENTANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Illustraties: OVV (tenzij anders vermeld)
(Foto: K West1; cc:by-sa)
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 66 11-05-2023 12:24