Pagina 64 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2023

64 PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2023
HISTORIE Door: Thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
tiemachine, een ontwikkelings- en marketingprogramma. In 1959 en
een groot deel van 1960 werd een serie demonstratievluchten gemaakt
onder verschillende klimatologische omstandigheden, zoals de Australi-
sche outback, de Braziliaanse jungles en de berggebieden van Pakistan.
NIEUWE ORDERS
In 1959 werd beslist om verder te gaan met een partij van tien Dart He-
ralds, waarvan de eerste, de G-APWA, een demo-vliegtuig was. De onop-
houdelijke campagne van Sir Frederick Handley Page en de intense rou-
te-analyse door het Ministry of Civil Aviation resulteerden uiteindelijk in
juni 1959 in een contract met British European Airways (BEA) voor drie
vliegtuigen. Dit was gearrangeerd onder een leaseovereenkomst met de
Britse overheid om aan de concurrentie van de Fokker F.27 het hoofd te
bieden.
De eerste operator van de Dart Herald was Jersey Airlines, die de eerste
serie 200, de G-APWE, begin januari 1962 ontving. De serie 200 had een
verlengde romp voor 48-50 passagiers, waarvan er 36 werden gebouwd.
BEA ontving de eerste serie 100 ook in januari 1962. Van de serie 100
voor 44 passagiers werden er maar vier gebouwd. Twee Heralds werden
in 1962 ingezet tijdens een toer van de Britse prins Philip door Zuid-Ame-
rika. Eén daarvan, de G-APWA, werd Philips persoonlijke vliegtuig.
In 1962 en 1963 ontvingen ook Nordair uit Canada, Aerolinee Itavia uit
Italië en het Zwitserse Globe Air hun eerste bestelde Heralds. Langzaam
begon het orderboek een beetje te groeien met nieuwe contracten van
Arkia, Eastern Provincal en de Royal Jordanian Air Force. In 1963 werd
de laatste Herald in de Woodley-fabriek gebouwd. Het was de HB-AAG
van Globe Air.
De eerste en enige klant voor de serie 400 Tactical Transport Herald was
de Royal Malaysian Air Force, die in april 1963 vier serie 400-toestellen
bestelde met nog vier opties. De vliegtuigen hadden een versterkte vloer
met rollers voor zwaardere lasten en een apart navigatiestation. Van de
laatste vier gingen de deuren naar binnen open voor parachutisten. De
Maleisische Heralds konden een grote variatie aan wapens meevoeren,
waaronder een heel lichte artillerie-eenheid.
Op 17 maart 1965 crashte de CF-BAF van Eastern Provincial Airways na
de start. Terwijl het onderzoek nog gaande was, crashte de JY-ACQ van
de Royal Jordanian Air Force op 10 april. Het bleek dat puntlassen in de
ligger onder de buik waren opengebarsten. Andere toestellen vertoon-
den tekenen van corrosie. Hierop werden alle Heralds die nog in dienst
waren, teruggeroepen naar de Radlett-fabriek voor hercertificering.
HET DOEK VALT
In januari 1965, kort voor de twee fatale crashes, waren door Saoedi-
Arabië nog vijf Heralds besteld, gevolgd door twee voor Far Eastern en
twee voor Air Manilla, maar de vaart was eruit. De markt werd gedomi-
neerd door Fokker met zijn F.27, de Hawker Siddeley 748 en de Japanse
NAMC YS-11.
In een laatste poging lanceerde Handley Page de serie 700 voor zestig
passagiers. De Braziliaanse airline VASP bestelde er tien van en nam
meerdere opties. Voorwaarde was dat de Herald in Brazilië werd ge-
bouwd. Andere belangstellenden waren Globe Air en Far Eastern. Toen
in 1966 bleek dat de Braziliaanse overheid niet in staat was om de
VASP-order te financieren, werd het contract ontbonden. Zes airframes,
in productie bij Radlett, werden gesloopt. Andere versies van de Herald
haalden het ook niet. Met het beschikbaar komen van modern materieel
vonden veel Heralds hun weg naar voornamelijk kleine Britse maat-
schappijen.
Waar Fokker op tijd de potentie van de turbopropmotor inzag, was
Handley Page aanvankelijk te voorzichtig en dat kwam ze duur te staan.
In 1970 werd Handley Page overgenomen door British Aerospace.
Prototype met vier zuigermotoren.
62-63-64-65_hpherald.indd 64 11-05-2023 12:24