Pagina 63 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2023 63
standen en als een feederliner, waarmee kleinere luchtvaartmaatschap-
pijen geld konden verdienen op verliesgevende routes.
In mei 1952 gaf Sir Frederick Handley Page, oprichter van het bedrijf in
1909, het groene licht voor de bouw van een mock-up, windtunneltests
en ontwerpstudies van een vergrote M73. Het project kreeg nu de aan-
duiding HPR.3. Het toestel had oorspronkelijk drie kielvlakken, maar om
de constructie eenvoudiger te houden, werden deze vervangen door
een enkel kielvlak. De grote rolroeren werden vervangen door kleinere
met liftspoilers aan het binnenste deel van de vleugel en grotere slotted
flaps. De hooggeplaatste vleugel met de grote Fowler-type flaps zorgde
voor goede vliegeigenschappen bij geringe snelheden en tijdens een
korte start en landing. Voor de passagiers bood het ontwerp een onbe-
perkt uitzicht en toegankelijkheid. De ononderbroken cabine had een
verplaatsbaar bulkhead, dat de passagiers scheidde van de vracht. De
HRP.3 was uitgerust met vier Alvis Leonides Major 701-zuigermotoren,
die elk 870 pk leverden.
Er werd ook onderzoek gedaan naar een tweemotorige HPR.3 met
Rolls-Royce Dart-turboprops, maar daaruit kwam naar voren dat deze
niet in staat zou zijn om de kritische fase op te vangen als er tijdens de
start een motor uit zou vallen.
DE HERALD WORDT GELANCEERD
In januari 1954 keurde de directie van Handley Page de bouw van twee
prototypes goed. Er werd een miljoen pond voor uitgetrokken. Het
break-evenpunt werd verwacht bij de verkoop van 75 vliegtuigen. Tij-
dens een cocktailparty in augustus 1954 lanceerde Sir Frederick Handley
Page de naam ‘Herald’.
In de passagiersconfiguratie kon de Herald 43 reizigers vervoeren, terwijl
ook een passagiers/vrachtcombinatie mogelijk was. Er waren twee deu-
ren aan de linkerkant met ingebouwde steps en een kleine deur voor
bagage. De voorste deur gaf toegang tot de voorste cabine en werd ook
door de bemanning gebruikt. Ook was het mogelijk om er beperkt
vracht in te laden. De achterste dubbel uitgevoerde deur was 1,62 m
hoog en 1,65 m breed. Het voorste deel van de deur werd gebruikt
voor passagiers. Met beide helften open werd hij gebruikt voor de bela-
ding met vracht. Goede toegankelijkheid en gemakkelijk onderhoud had-
den prioriteit bij het ontwerp van de Herald.
De eerste vlucht kon gemaakt worden in augustus 1955. Hiervoor werd
prototype G-AODE ingezet. Op dat moment waren er 29 orders van on-
der andere Queensland Airlines, Australian National en Lloyd Aereo Co-
lombiano. Nadat een aantal problemen was opgelost, werd in juli 1956
het bewijs van luchtwaardigheid verleend. Een maand later maakte het
tweede prototype, de G-AODF, zijn eerste vlucht. Dit toestel was, in te-
genstelling tot het eerste prototype, uitgerust met een drukcabine.
VOORKEUR VOOR TURBOPROP
In 1948 had de Vickers Viscount met vier turbopropmotoren al zijn eer-
ste vlucht gemaakt. Nadat Fokker in november 1955, slechts drie maan-
den na de Herald, voor het eerst met de F.27 Friendship met twee tur-
bopropmotoren had gevlogen, begonnen sommige klanten toch hun
bedenkingen te krijgen over verkeersvliegtuigen met zuigermotoren. De
Rolls-Royce Dart turbopropmotor demonstreerde een steeds groeiende
betrouwbaarheid en eenvoud. De Dart RDa7 leverde al 1.700 pk (1.267
kW) en werd ontwikkeld tot 2.000 pk (1.491 kW) vermogen, voldoende
voor een tweemotorige Herald.
DE HPR.7 DART HERALD
Als gevolg van deze ontwikkeling werd in mei 1957 beslist dat er geen
verdere orders voor de HRP.3 werden aangenomen en dat het vliegtuig
zou worden herontwikkeld als een tweemotorige turboprop met R.R.
Darts. Een maand later werd een begin gemaakt met de ombouw van
het eerste prototype. De eerste tien HRP.3’s, die in aanbouw waren bij
de Woodley-fabriek, werden eveneens omgebouwd.
De ombouw van de G-AODE bracht met zich mee dat het voorste deel
van de romp een halve meter werd verlengd, zodat de voorste deur en
de bagagedeur vrij kwamen van de propellers. Hiermee werd het aantal
stoelen vergroot tot 44. De Dart-motoren werden 75 cm verder naar
buiten geplaatst dan de Leonides en het vleugelmiddendeel werd ver-
sterkt. Met deze en andere modificaties kreeg de Herald de aanduiding
HPR.7. In maart 1958 werd er de eerste vlucht mee gemaakt. De vlieg-
eigenschappen waren uitstekend en ook de prestaties waren verbeterd.
Na tweehonderd vlieguren en vijf weken later ontving het verbeterde
vliegtuig zijn luchtwaardigheidsbewijs.
Intussen waren de orders van de beide Australische klanten geannu-
leerd vanwege desinteresse voor de zuigermotoren en het Colombiaans
contract werd getroffen door monetaire perikelen. Een order van een
vierde koper, het Britse Air Kruise, werd afgezegd doordat die klant werd
overgenomen door British Air Services.
Gedurende een vlucht naar de Farnborough Air Show in 1958 moest de
G-AODE een noodlanding maken door een fout turbinewiel in een mo-
tor. Alle inzittenden overleefden het ongeval, maar het vliegtuig werd af-
geschreven. De G-AODF vloog vervolgens, samen met de eerste produc-
Bijschrift
??
? ?
??
??
62-63-64-65_hpherald.indd 63 11-05-2023 12:24