60 PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2023
De formele toestemming om aan deze achtpersoons Mystère 20 te be-
ginnen valt op 29 november 1961, waarna direct begonnen wordt met
de bouw van het prototype. Dassault speelt daarbij volop leentjebuur bij
andere eigen ontwerpen. Zo vormen de rompen van de nooit in produc-
tie genomen MD 316 T commuter en Méditérranée I-jet een ideaal uit-
gangspunt. Voor de aerodynamica en besturingssystemen wordt met
meer dan een schuin oog gekeken naar het Mystère IV-gevechtsvlieg-
tuig.
AMERIKAANSE BELANGSTELLING
“Een van de gouden regels in de luchtvaart is dat hoge prestaties zich al-
tijd terugbetalen”. Deze woorden van directeur Marcel Bloch verklaren
grotendeels het Amerikaanse succes van de Mystère 20. Dat Dassault
senior het hier bij het rechte eind had, bleek tijdens de NBAA van 1962.
Zoon Serge Dassault (de achternaam Bloch is dan al vervangen door
Dassault) bezoekt de zakenluchtvaartbeurs om er met een model in
schaal 1:500 reacties te peilen. Niet minder dan 140 bezoekers met
een eigen vliegtuig willen meer weten over de nieuwe jet. Die behoefte
aan snelle zakenjets wordt later letterlijk onderstreept als de zakenjetdivi-
sie van PanAm op 2 augustus 1963 besluit veertig Mystère 20’s te be-
stellen met opties op nog eens 120. De enige voorwaarde: te leveren
vanaf voorjaar 1965…
Dat schema wordt nog krapper als het toestel aangepast moet worden
aan de Amerikaanse eisen: geen P&W JT12-aandrijving, maar General
Electrics van het type CF 700. Dat vergt niet alleen een nieuw te ontwer-
pen motorbehuizing, ook moet de romp 60 cm langer worden en het
vleugeloppervlak toenemen.
NIEUWE NAAM
De modelnaam ‘Mystère 20’ rolt echter niet lekker over de internationa-
le tong. Reden voor Dassault op zoek te gaan naar een alternatief. Direc-
teur Jim Taylor van PanAm Business Jets heeft wel een suggestie: Citati-
on, want de nieuwe zakenjets zullen door iedereen ‘geciteerd’ worden
als na te volgen voorbeeld. Dassault senior voelt echter meer voor ‘Fan
Jet Falcon’ en besluit deze naam te gaan voeren. Niet lang daarna wordt
dit Falcon 20. Als Taylor enige tijd later algemeen manager bij Cessna
wordt, duikt de naam ‘Citation’ opeens op in Cessna’s nieuwe zakenjet-
serie…
PAKKETVERVOER
Dat de Falcon 20 meer in z’n mars heeft dan luxe passagiersvervoer al-
leen, wordt in 1971 duidelijk. De Amerikaan Frederick W. Smith ontdekt
dat er behoefte bestaat aan snelle levering van pakketpost. Hij infor-
meert bij Dassault of de Falcon ook van een vrachtdeur en vlakke vracht-
“’Le roi des avions – L’avion des Présidents’ (De koning onder de vliegtuigen – Het vliegtuig van presiden-
ten). Goed voor een kruissnelheid van 750 km/h op FL420 (12.800 m) en in staat tot acht passagiers
over maximaal 2.630 km te vervoeren.” Zo omschreef de fabrikant tijdens de Paris Air Show 1963 de
Dassault-Breuget Mystère 20-zakenjet die op 4 mei van dat jaar voor het eerst had gevlogen.
VORSTELIJKE FALCONS
HISTORIE Door: Ruud Vos – Foto’s: Dassault Aviation
60-61_falcon20.indd 60 11-05-2023 12:23