58 PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2023
Omdat de markt zich vooral concentreert op stedelijke gebieden, is pu-
blieke acceptatie van groot belang. Door hun elektrische aandrijflijnen
zijn eVTOL’s al veel stiller dan helikopters, die nu nog veel in steden wor-
den gebruikt. Uit voorlopige tests van NASA en Joby Aviation kwam vorig
jaar naar voren dat een volgeladen eVTOL – van Joby zelf uiteraard – tot
wel duizend keer stiller was dan een gangbare helikopter. Maar toch: wie
weleens een middelgrote drone van dichtbij heeft horen stijgen of lan-
den, weet dat er wel degelijk geluid wordt geproduceerd. Laat staan als
het in stedelijk gebied een komen en gaan is van drones waarin vier of
vijf passagiers worden vervoerd.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door een team van de Embry-Riddle
Aeronautical University in Daytona Beach, Florida. Het project wordt door
NASA ondersteund met een subsidie van 1,4 miljoen dollar, de hoogste
subsidie die de gerenommeerde luchtvaartfaculteit ooit ontving. Hoofd-
onderzoeker van het project wordt hoogleraar lucht- en ruimtevaarttech-
niek dr. Vladimir Golubev. De faculteit werkt samen met Boston Universi-
ty, Virginia Tech, Tuskegee University en Joby Aviation.
De primaire opdracht van het team is om te onderzoeken hoe luchttaxi’s
zo rustig mogelijk kunnen opstijgen van en landen op vertiports in dicht-
bevolkte stedelijke omgevingen. Vertiports zijn voor eVTOL’s wat helipads
zijn voor helikopters. De onderzoekers kijken niet alleen naar technische
oplossingen voor eVTOL’s zelf, maar ook naar de infrastructuur en de lo-
catie daarvan. In sterk bebouwde omgevingen kunnen windvlagen on-
voorspelbaar zijn en dat levert volgens het team “unieke aerodynami-
sche en aero-akoestische uitdagingen op”. De wetenschappers willen
ontdekken hoe in die onstabiele stromingsomstandigheden een optima-
le geluidsreductie kan worden behaald. De focus ligt daarbij op de fase
van stijgen en landen, wanneer de meeste decibellen worden geprodu-
ceerd en het toestel zich niet horizontaal verplaatst.
Een van de taken van het team is om studenten te betrekken in het ont-
werp en de ontwikkeling van eVTOL’s. Dat is volgens de projectgroep
nodig om voldoende ingenieurs op te leiden om de toekomstige groei
binnen de ‘advanced air mobility’ en de verduurzaming van de lucht-
vaart mogelijk te maken.
Een wetenschappelijk team doet de komende drie jaar in de VS onderzoek naar mogelijkheden om ge-
luidsoverlast van elektrische verticaal opstijgende en landende vliegtuigen (eVTOL’s) te beperken. Hoe-
wel het in 2024 en 2025 nog niet zal duizelen van de eVTOL’s, is de verwachting wel dat de komende ja-
ren de eerste modellen op commerciële basis worden ingezet.
Bijschrift
ONDERZOEK NAAR EVTOL-GELUID
ONTWIKKELINGEN Door: Steven van den Berg – Foto: Joby Aviation
??
? ?
??
??
58_evtol-onderzoek.indd 58 11-05-2023 12:22