Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2016

nieuwe boeken
PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016 9
fokker serViCes
Fokker Services mag in opdracht van Cityjet
acht Bombardier CRj900’s van onderdelen
gaan voorzien. De maatschappij vliegt met de
CRj900’s niet alleen onder eigen naam, maar
ook voor het Scandinavische SAS. Het contract
werd getekend in het kader van het Abacus-
programma waarbij Fokker Services de beschik-
baarheid van (reserve-)onderdelen garandeert.
Bombardier Commercial Aircraft heeft het ABA-
CuS FLY-contract met Fokker Technologies voor
een periode van drie jaar verlengd. Onder het
vernieuwde contract mag Fokker turboprops uit
de Dash 8/Q Series 100/200/300’s blijven
voorzien van onderdelen. Het vorige contract
had een looptijd van vijf jaar. Via ABACuS FLY
voorziet Fokker wereldwijd ongeveer 150 ope-
rators van vervangingsonderdelen voor hun
Bombardier turboprops. n
luCHtVaart en luCHtpost
enCyClopedie
Dit forse naslag-
werk geeft een
omschrijving van
alle luchtpostroutes
van en naar neder-
land in de periode
1936 tot en met
1945, compleet
met de gehanteer-
de luchtposttarie-
ven van de brie-
ven, kaarten en
pakjes op die routes. Per route wordt uitge-
breide informatie gegeven over de ontwikke-
ling ervan. Hierbij is rijkelijk geput uit dienstor-
ders van de toenmalige PTT. Het boek is geïl-
lustreerd met in totaal honderden afbeeldin-
gen van brieven, routekaarten, affiches van
luchtvaartmaatschappijen en van vliegtuigen
die op de betreffende routes vlogen. De ont-
wikkeling van de luchtvaart is mede te danken
aan het vervoer van officiële poststukken. Ae-
ro-filatelistisch expert Hans TSchroots stelde
ooit: “Zonder luchtpost geen luchtvaart.” Met
als toelichting: “Door heffing van luchtrecht
konden speciale postvluchten worden opgezet,
waarna de burgerluchtvaart zich verder kon
ontwikkelen.” Samen met echtgenote Hennie
is hij auteur van de encyclopedie. Overigens
houdt ‘deel 2’ in de titel in, dat er ook een
‘deel 1’ is. Dat boekwerk van dezelfde auteurs
verscheen in 1990, telt 768 pagina’s, zo’n 450
afbeeldingen en beschrijft de periode tot
1936. in totaal omvatten beide delen 1.100
pagina’s!
n.a.v. ‘Luchtvaart en Luchtpost encyclopedie
deel 2, 1936 tot en met 1945’, door j.L.C.M.
TSchroots en H.H.C. TSchroots-Boer, uitgever:
taCHtiG jaar nederlandse dC-3’s
en dakota’s
De Dakota is volgens
velen hèt vliegtuig
van de twintigste
eeuw. Het is in ieder
geval een vliegtuigty-
pe waarmee een
enorm stuk lucht-
vaartgeschiedenis is
geschreven, ook in
nederland en in de
voormalige nederlandse overzeese gebieds-
delen. Reden voor Theo Wesselink om zijn
immense archief door te spitten en de le-
vensloop van alle ruim tweehonderd DC-3’s
en Dakota’s uitermate gedetailleerd in kaart
te brengen. De nieuwe uitgave is een aan-
vulling op het onder eindredactie van Wes-
selink in 1985 verschenen boek ‘Dakota –
DC-3/C-47’s onder nederlandse vlag’. De
nu verschenen publicatie is uitstekend ver-
zorgd en rijk geïllustreerd met bijna 500 fo-
to’s. Het boek is daardoor een onmisbaar
naslagwerk voor iedere liefhebber van dit
iconische vliegtuig.
n.a.v. ‘80 jaar nederlandse DC-3’s en Dako-
ta’s 1936-2016, door Theo Wesselink, uitge-
verij Dutch Aviation Publications Haarlem,
2016; 428 pagina’s, 480 kleuren- en zwart-
witafbeeldingen, iSBn 978-94-91993-07-7.
Prijs € 49,95. Te bestellen via dutchavia.nl
en op voorraad bij de Aviation Megastore
(Aalsmeerderbrug) en de Flash Luchtvaart-
winkel (Eindhoven). n
bob sCHreiner, luCHtVaart-
pionier (1915-1994)
in april 1940 be-
haalde Bob Schrei-
ner zijn militair
vliegbrevet in een
Koolhoven FK-46
en werd toen re-
servevlieger bij de
luchtmacht. Tij-
dens de bezetting
probeerde hij naar
Engeland te ko-
men, maar dat mislukte. na de oorlog bood
hij zich aan als ‘Aeronautical Agent and Engi-
neer’. Die laatste term was een leugentje,
maar het stond goed, tekende Bob in zijn
memoires op. Eind 1945 richtte hij Schrei-
ner & Co. op. Zijn eerste agentschap was
Hunting Percival in Engeland. Bedrijven die
hij verder oprichtte waren onder meer
Luchtfoto nederland en Aero Ypenburg, het
eerste reclamesleepbedrijf in nederland. na
een mislukt visvangstproject in Brazilië ging
Schreiner vol aan de slag ‘in’ helikopters met
agentschappen van Sud-Aviation, Boeing-
Vertol en Hiller. Op het hoogtepunt van zijn
werk voor de gas- en olie-industrie in iran en
indonesië had hij een vloot van 50 vliegtui-
gen en helikopters. in 1964 stapte Schreiner
met twee Fokker Friendships als Schreiner
Airways in het vakantievervoer naar Zuid-Eu-
ropa. Daarbij werd hij fanatiek gedwars-
boomd door de KLM waarvan in het boek,
geschreven door zoon Arnoud, een aantal
voorbeelden is opgetekend. Tegenwerkin-
gen, zowel binnen als buiten zijn bedrijven,
overwon hij met veel doorzettingsvermogen.
Vanaf 1945 is Bob Schreiner mede bepa-
lend geweest voor belangrijke ontwikkelin-
gen in de nederlandse luchtvaart. Terecht
staat hij te boek als luchtvaartpionier.
n.a.v. ‘Bob Schreiner, Luchtvaartpionier
1915-1994’, door Arnoud Schreiner (tevens
uitgever, Den Haag), 2016; 216 pagina’s, 40
afbeeldingen, iSBn 978-90-824919-0-6. infor-
matie en bestellen via de auteur: www.schrei-
ner.nl. Prijs: € 23,90 inclusief verzending in
nederland. n
De nederlandse Vereniging van Aero-Phila-
telisten ‘De Vliegende Hollander’, 2016, 932
pagina’s, ruim 400 foto’s waarvan circa 315
in kleur. iSBn/AEn 978-90-818881-1-0. in-
formatie en te bestellen bij de auteurs via
e-mail: tschroots1@zonnet.nl. Prijs € 55,00
plus verzendkosten. Deel 1 is ook nog te
bestellen (prijs: € 27,50). n
08-15_Nieuwspaginas.indd 9 17-05-16 12:04