74 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016
Het Breitling jet Team is een bekende verschijning op menig airshow.
De geschiedenis van het demonstratieteam gaat terug tot begin jaren
tachtig van de vorige eeuw. De huidige teamleader, jacques Bothelin,
richt dan de Patrouille Martini op, gesponsord door het gelijknamige
drankmerk. in 1988 stapt de formatie over van de SiAi-Marchetti SF260
op de Pilatus PC-7. Drie jaar later neemt Ecco de sponsoring over.
Maar in 1998 stopt deze sponsoring. Bothlin blijft met een collega nog
wel actief in het showcircuit, maar het duurt tot 2002 voordat een nieu-
we sponsor wordt gevonden: het Algerijnse Khalifa.
Het Khalifa jet Team begint met vier Aero L-39 Albatros jet trainers.
Diezelfde zomer geeft het team een wervelende show op de Lelystad
Airshow. Een jaar later trekt Khalifa zich terug en meldt de bekende hor-
logefabrikant Breitling zich als nieuwe sponsor. in de jaren daarna breidt
het team uit tot een demoformatie van zeven L-39’s.
ES-YLS
De Tsjechoslowaakse vliegtuigbouwer Aero ontwikkelt eind jaren zestig
een militaire straaltrainer: de L-39 Albatros. Het vliegtuig is relatief een-
voudig, goedkoop en makkelijk te onderhouden. Tussen 1971 en 1996
rollen zo’n 2.900 kisten van de band.
Het ongevalsvliegtuig wordt in 1985 gebouwd en blijft tot juli 1995 in
dienst als trainingstoestel bij een militaire vliegschool in de voormalige
Sovjet-unie. Het vliegtuig wordt tussen 1995 en 2002 opgeslagen. in
2002 wordt het vliegtuig vervolgens gekocht door een onderneming uit
Estland met de registratie ES-YLS.
Vanaf september 2002 wordt het vliegtuig in Frankrijk gestationeerd en
wordt het in gebruik genomen door het Breitling jet Team. in november
2002 krijgt het vliegtuig een andere eigenaar en exploitant. Een bedrijf
uit Luxemburg wordt eigenaar en een Frans luchtvaartbedrijf wordt ex-
ploitant van het vliegtuig. Het Breitling jet Team maakt deel uit van dit
luchtvaartbedrijf.
Op het moment van het ongeval heeft de ES-YLS een geldig bewijs van
luchtwaardigheid (BvL) in de categorie ‘beperkt’, met als vervaldatum 14
december 2012. Deze beperking houdt in dat het betreffende bewijs
van luchtwaardigheid alleen geldig is in Estland. Estland is lid van EASA,
maar andere landen hoeven een dergelijk nationaal bewijs niet te erkennen.
Op 15 september 2012 stort een Aero L-39 straalvliegtuig van de Breitling-formatie neer bij Valkens-
waard ten gevolge van een motorstoring. Hoe kon dit gebeuren?
BrEitLing L-39 craSht Bij VaLkEnSwaard
OngeVALAnALyse Door: Harro Ranter, the Aviation Safety network
(Foto: OvV)
74-75-76-77_ongevalanalyse.indd 74 17-05-16 14:07