PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016 55
tien uur de toren bye-bye en landen anderhalf uur later op Thunder Bay
(CYQT), net over de grens in Canada (ontario). Mike zegt dat het van
belang is om precies op tijd aan te komen, en zeker niet te vroeg want
douaniers zijn niet van die humoristische types. ook moeten we in de
kist blijven zitten totdat de douane ter plekke is gearriveerd. omdat het
koud is, draait de motor een kwartier voor noppes. Tja, customer service
en douane zijn een moeizaam huwelijk. Alle bagage moet van boord en
een sniffing dog doet vreselijk zijn best om te vinden wat er niet is. Mike
snapt er niets van, totdat de douanière vraagt of ik ècht uit Amsterdam
kom. Mijn zorgvuldig opgebouwde eendaagse vriendschap met Mike
krijgt een virtueel deukje, al kan hij er wel om lachen. Vergeten foto te
maken, dom natuurlijk.
next stop is La Grande Rivière (CYGL), drie uur fladderen. De laatste bo-
men verdwijnen en we zien het landschap steeds witter worden. Wat
een onmetelijke vlakte! om een idee te geven: de doorsnede van de
provincie Québec is ongeveer even groot als Amsterdam-Madrid. oeps
inderdaad.
onderweg naar iqaluit (Baffin island/nunavut, Canada) – tijdspanne vier
uur – krijgen we wat meer bewolking waar ik gebruik van maak om wat
under-the-hood te vliegen. na een fraaie zonsondergang (stiekem even
gekeken) maken we rond 21 uur een nachtlanding op iqaluit (CYFB).
Blijft fascinerend. Zodra we de baan af zijn, landt er een Twin otter uit
tegengestelde richting. Die hadden we al lang gezien en gehoord, maar
het voelt niet lekker. Dat laatste geldt ook voor de lokale temperatuur
(-28°C), ietwat aan de koele kant. Tanken is wat gedoe dankzij een me-
devac flight die voorrang krijgt. ook moet er een nieuwe drum Avgas
aangeslagen worden (die je per heel vat betaalt, ongeacht hoeveel je af-
neemt). De pomp is kapot en met die temperaturen is dat wachten
geen pilot’s dream. na wat vijven en zessen is de klus geklaard en par-
keren we de kist voor de (korte) nacht. Tijdens het korte stukje gaans
naar het Discovery Hotel genieten we nog even van het noorderlicht,
een boeiend schouwspel. Een mooi besluit van another day in the office.
Dag 2 (30/3): cYFB–BgsF–BIKF
Veel slaap is ons niet gegund, want om de dertig minuten gaat het
brandalarm af. om half vijf gaat de wekker eindelijk, we hebben immers
een lange dag voor de boeg. Gelukkig kan ik aardig tegen weinig slaap
maar comfortabel is anders.
Als eerste stop staat de westkust van Groenland op het menu. na zo’n
2,5 uur hangen boven een water-en-ijsmix zien we Groenland al in de
verte liggen, een prachtig gezicht! Eenmaal geland op Søndre Strømfjord
(Kangerlussuaq; BGSF) blijkt de temperatuur flink aangenamer te zijn
dan in iqaluit. De motor gaat alleen uit tijdens het tanken, om te voorko-
Bevroren snoepTomaaTjes oP FL140
Airwork tijdens acceptance flight.
Tanken op La Grande Rivière (Québec). Duidelijke taal op iqualuit.
54-55-56-57_reisverslag.indd 55 17-05-16 14:01