Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016 49
alternatIef?
Een en ander heeft tot gevolg dat de Russische strijdkrachten die had-
den gehoopt de iL-114 in te zetten voor troepentransport, op zoek moe-
ten naar een nieuw vliegtuig. De Antonov An-140 lijkt aan de verwach-
tingen te voldoen. Er wordt besloten een aantal van deze vliegtuigen
aan te schaffen. Maar de Antonov-fabrieken zijn gelegen in Oekraïne.
nadat dit land voor een toenadering tot het Westen kiest, verplicht presi-
dent Poetin de legerleiding af te zien van de aanschaf van de An-140.
De uitstaande orders worden geannuleerd.
in 2013 stelt Canada voor in Rusland een productielijn te openen voor
de Rostec Q400: een door Rostec in Rusland onder licentie te bouwen
Bombardier Q400. in 2015 worden de onderhandelingen stopgezet
zonder gevolg. De devaluatie van de Russische roebel heeft tot gevolg
dat het Canadese vliegtuig veel te duur zou worden. Daarmee zijn de
militairen weer terug bij af.
radar mms
Alhoewel de verkoop van de iL-114 al jaren geleden is gestaakt, blijft il-
yushin al het mogelijke doen om dit ontwerp nieuw leven in te blazen.
De Radar MMS Research and Production Enterprise in St. Petersburg
heeft nog steeds één exemplaar in gebruik. Dat vliegtuig wordt gebruikt
als vliegend laboratorium voor diverse elektronische systemen. Dankzij
deze experimenten slaagt ilyusin erin twee nieuwe varianten van de iL-
114 aan te bieden.
De iL-114 weegt ruim drie ton meer dan de ATR-72-600 maar heeft ook
een veel groter vleugeloppervlak. Daardoor ligt de kruissnelheid niet al-
leen lager, maar wordt ook langzaam vliegen mogelijk voor het uitvoeren
van observatievluchten. Mede hierdoor kunnen de iL-114P en iL-114MP
ontwikkeld worden. Omdat het om een gemoderniseerde versie van de
iL-114 gaat, wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt veel onderdelen
te vervaardigen uit licht materiaal zoals aluminium-lithiumverbindingen,
titanium en composiet.
twee taken
De iL-114P is bedoeld als dag/nacht-observatievliegtuig dat vooral vluch-
ten boven de territoriale wateren zal uitvoeren, gericht op de opsporing
van mogelijke indringers, het zoeken naar vijandelijke schepen, het opspo-
ren van zeeverontreiniging en algemene SAR-operaties. Met het oog op
SAR-taken is het vliegtuig uitgerust met een cargo-pack waarin overlevings-
materiaal is ondergebracht. Dat kan gedropt worden nabij drenkelingen in
afwachting van een reddingsoperatie door helikopters of schepen.
De iL-114MP is een zwaardere variant die ook actief aan gevechten kan
deelnemen. Zo is het vliegtuig voorzien van sonarboeien, MAD-syste-
men (magnetic anomaly detector), iR- en tv-beeldvorming. Bovendien
kan het toestel mijnen droppen. in een latere versie zou het vliegtuig
zelfs in staat moeten zijn om torpedo’s te lanceren. De avionica van bei-
de varianten is modulair ontworpen zodat nieuwe systemen zeer snel
aangebracht of uitgewisseld kunnen worden. De twee types zijn voor-
zien van vijf kleurendisplays en een HuD-systeem.
opstart productIe
Op 9 september 2014 zegt vicepremier Dmitry Rogozin tegen journalisten
dat de iL-114 weer in productie moet worden genomen als alternatief voor
de Antonov An-140. Bovendien stelt hij dat ilyushin bereid is alle ontwerpen
van het model te digitaliseren om het opnieuw opstarten van de productie
te vergemakkelijken. Aleksei Gusev, general manager van Aviacor in Samara,
verklaart kort daarop dat zijn bedrijf daartoe inderdaad bereid is. nikolai Mer-
kushkin, de gouverneur van Samara, wil absoluut de werkgelegenheid in zijn
regio bevorderen en is bereid 40 miljoen dollar te investeren in de moderni-
sering van de Aviacor-fabrieken met het oog op de bouw van de iL-114. Het
aantrekken van dit project zou het verlies moeten compenseren dat ontstaat
nu Aviacor niet langer de Antonov-vliegtuigen mag bouwen. uiteraard blijft
de keuze voor een krachtbron het meest prangende probleem. Er wordt ge-
opteerd voor de TV7-117 (114P) en de Ai-20D turbomotor (114MP). Proto-
types van zowel de ‘P’ als de ‘MP’ zijn inmiddels in aanbouw.
TAPO uit Tashkent bouwde ongeveer twintig iL-114’s.
de Il-114mp In het kort
Bemanning 6, waarvan
4 system-operators
Motoren 2 x AI-20D turbomotor
Hoogte 9,18 m
Lengte 29,7 m
Spanwijdte 30 m
MtOW 30.000 kg
economische kruissnelheid 400 km/h
Landingsrol 1.000 m
Startaanloop 1.300 m
Plafond 8.000 m
Autonomie 12 uur
Vyborgh Airlines had twee iL-114’s in dienst. iL-114 van Radar MMS.
Het prototype van de iL-114-100.
48-49_ilushinil-114.indd 49 17-05-16 13:11