48 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016
Met het ontwerp van de iL-114 wordt gestart in de tachtiger jaren. Het
vliegtuig moet een alternatief vormen voor de British Aerospace Advan-
ced Turboprop (ATP) die aangeboden wordt voor licentiebouw in Rus-
land. De iL-114 moet 64 passagiers kunnen vervoeren over een afstand
van 900 km, en bovendien kan het vliegtuig opereren vanaf minimaal
uitgeruste vliegvelden. Het model wordt aangedreven door Russische
Klimov TV7-117S/SM-turbomotoren van elk 2.586 pk, in combinatie
met zesbladige Aerosila SV-34 propellers. in 1990 wordt de eerste
vlucht uitgevoerd en in 1997 volgt de certificering. Het vliegtuig wordt
daarna gebouwd door de TAPO-fabriek in Tashkent (Oezbekistan). in to-
taal wordt een twintigtal exemplaren vervaardigd.
ImpopulaIr
Al snel blijkt het model weinig populair te zijn. Weliswaar heeft uzbeki-
stan Airways een aantal exemplaren afgenomen en vliegt Vyborg Airlines
in Rusland met twee iL-114’s, maar van een echt succes kan niet wor-
den gesproken worden. Het probleem moet worden gezocht bij de Kli-
mov-motoren die een zeer kort onderhoudsinterval hebben en boven-
dien erg wispelturig zijn, waardoor de vliegtuigen regelmatig aan de
grond staan om te worden hersteld. ilyushin besluit daarom een nieuwe
variant – de iL-114-100 – op de markt te brengen, aangedreven door
Canadese Pratt & Whitney PW-127 turbomotoren. Van deze variant wor-
den zeven exemplaren geleverd aan uzbekistan Airways (die de oudere
versies van de iL-114 terugstuurt naar de fabrikant). naast Canadese
motoren beschikt de iL-114-100 ook over een Canadese APu en wes-
terse avionica. De nieuwe variant kan het tij echter niet meer keren. De
iL-114 heeft een slechte reputatie en de verkoop valt stil. Ook de ver-
koop van de Britse ATP wil niet echt vlotten. Er worden slechts 64 exem-
plaren van verkocht als gevolg van de hevige concurrentie van de Cana-
dese Dash en de Franse ATR.
Door het slepende conflict tussen Oekraïne en Rusland is Rusland gedwongen een belangrijk onderdeel
van zijn defensieplanning te herzien. De terugkeer van de IL-114 is daarvan een goed voorbeeld. Want
door het wegvallen van de geplande Antonov An-140 moet Ilyushin nu het ontwerp van de IL-114 fors
aanpassen en opnieuw in productie nemen.
IlyushIn Il-114 OPniEuW in PRODuCTiE
OntWIkkeLIngen Door: jozef Mols
uzbekistan Airlines was de grootste gebruiker van de iL-114.
48-49_ilushinil-114.indd 48 17-05-16 13:11