PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016 45
ten en in 2009 begint Mitsubishi in haar Komaki Plant met de eigenlijke
bouw van een prototype. Dit wordt op 29 januari 2016 officieel aan de
pers voorgesteld. Op 22 april volgt de eerste vlucht. in totaal vliegt de
Shinshin 26 minuten vanaf nagoya Airfield naar het militaire vliegveld
van Gifu.
GeaVanceerD
Het project kost in totaal 40 miljard japanse yen. Voor die prijs krijgt het
nieuwe vliegtuig aardig wat moderne technologie mee. Zo is het voorzien
van 3D thrust vectoring. De piloot bestuurt het vliegtuig met een fly-by-op-
tics controlesysteem. Het argument voor deze aanpak: optische vezels zijn
minder gevoelig voor (vijandelijke) elektromagnetische storingen. Daar-
naast is ook een ‘Self Repairing Flight Control Capability’ voorzien. Hier-
mee ontdekt het vliegtuig automatisch eventuele fouten of schade aan de
vluchtcontrolesystemen, waarna de computer de overblijvende systemen
herkalibreert om het vliegtuig onder controle te houden.
De Multifunction RF Sensor (electronically scanned area) heeft een
breed spectrum en is geschikt voor toepassing van elektronische tegen-
maatregelen (ECM), elektronische ondersteuningsmaatregelen (ESM),
communicatie en zelfs de controle over microgolf-wapens.
Wapensystemen
Het gevechtsvliegtuig dat uit de X-2 afgeleid moet worden, zal ook kunnen
beschikken over nieuwe wapensystemen. japan ontwikkelde de Mitsub-
ishi AAM-4b langeafstandsraket met een actieve elektronische scan-radar.
Maar deze raket is te groot om met de door japan bestelde F-35 te wor-
den meegevoerd. Daarom ondertekende japan een overeenkomst met
het Verenigd Koninkrijk om samen lucht-luchtraketten te ontwikkelen met
de bedoeling de AAM-4b-zoekradar te integreren in de Meteor-raket. De-
ze gloednieuwe britse raket heeft een ‘voorbij de horizon’-bereik en kan
wel worden meegevoerd in de wapenluiken van gevechtsvliegtuigen. bo-
vendien vliegt de Meteor met een snelheid van Mach 4.
Enige gelijkenis met de F-22 Raptor?
De mitsubishi X-2 shinshin
in het kort
Aantal plaatsen 1
Motoren 2 x IHI XF5-1 low-bypass mo-
toren van 49.03 kn met naverbranding
Lengte 14,174 m
Hoogte 4,514 m
Spanwijdte 9,099 m
Leeggewicht 9.700 kg
MTOw 13.000 kg
Max. snelheid Mach 2.25
Vliegbereik 2.900 km
De iHi XF5-1 low-bypass-motoren leveren 49.03 kn met naverbranding. Het prototype tijdens de eerste vlucht.
De Shinshin is voorzien van 3D thrust vectoring.
Opgedane ervaring met de X-2 wordt verwerkt in de nieuw te ontwikkelen F-3.
44-45_x-2shinsin.indd 45 17-05-16 13:11