Kent u een autoblad waar artikelen in staan
over ongelukken? Of een autoprogramma met
een regelmatig item over crashes?
Over auto’s die in dichte mist op elkaar geklapt
zijn, uit de bocht gevlogen, in de flank ge-
ramd? Inzittenden die uitgezaagd moeten wor-
den? Nee, die artikelen lezen we niet eens in
de krant, tenzij er op een mistige morgen mi-
nimaal veertig auto’s tegelijk in de kreukels ge-
gaan zijn.
En wat dacht u van motorfietsbladen! Staat
ook niks dergelijks in, al zouden er genoeg
smeuïge verhalen op te dissen zijn. Afgerukte
hoofden die in helmen achtergebleven zijn en
zo. Auto- en motorjournalisten laten dat wel uit
hun hoofd. Die hebben het over de leuke din-
gen die je allemaal met een Alfa Romeo of
een Moto Guzzi kunt doen.
Toch zien we als het om luchtvaart gaat in bla-
den, kranten, en op het internet altijd maar
weer uitgebreide ongevalsrapporten, compleet
met foto’s van de verfrommelde of uitgebran-
de wrakken. Op tv zien we zelfs 90% lucht-
vaartnarigheid en maar 10% luchtvaartlol.
Eerlijk is eerlijk: piloten zijn daar zelf ook een
beetje debet aan. Onder vliegers is het bon
ton om aan de bar over narrow misses en bij-
na-rampen te praten. Vooral als die terug te
voeren zijn op het amateuristische geknoei
van andere piloten. Er zit een vleugje sadoma-
sochisme in deze onsmakelijke soep, een
snufje sensatiezucht en een toefje leedver-
maak.
Misschien is het hoog tijd voor een beetje po-
sitieve videonieuwsrubriek over vliegen en
vliegtuigen. Op tv of internet. Wie doet er
mee?
Take-off Door: Goof Bakker
Lekker griezeLen
Altijd
uitgebreide
ongevals
rapporten
Goof Bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
21_columntakeoff.indd 21 17-05-16 13:31