18 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016
PIlOT RePORT Door: Ruud Vos
aerodynaMisch
Op ‘kruishoogte’ blijkt dat met de aerodynamica helemaal niets mis is.
Als de inlaatdruk teruggebracht wordt naar 20 inch, loopt de snelheid
door het neergelaten landingsgestel en de geselecteerde flaps vlot terug
naar 100 kts (185 km/h). Wanneer deze daarna weer worden ingetrok-
ken, loopt de snelheid bij ongewijzigde powersetting in krap anderhalve
minuut naar 135 kts (250 km/h)!
Level vliegend (bij een inlaatdruk van 26 inch en 2.400 rpm) loopt de
snelheid vervolgens vrij vlot op tot 170 kts (315 km/h). Met de neus
licht naar beneden gedrukt, is de door Boscarol gedroomde 200 kts
(370 km/h) zo bereikt, maar dit is kunstmatig. Met het nu aanwezige
iO-390-blok zit die ‘droomsnelheid’ er net niet in, de sterkere iO-540
maakt dit droomgetal wel mogelijk.
BoVenwerk
Het ‘bovenwerk’ leidt niet tot verrassingen. De Panthera reageert uiter-
mate vlot op gegeven input en laat zich zonder mankeren verleiden tot
steile bochten. Angst voor een spin is daarbij niet nodig. Tijdens het test-
programma werd het toestel opzettelijk in een spin gebracht waarbij het
zich na tien (op video vastgelegde) volledige omwentelingen en het no-
dige hoogteverlies weer eenvoudig tot de vliegorde liet roepen. Ook bij
langzamer vliegen blijft de bestuurbaarheid om alle assen direct en
voorspelbaar. Tot de overtreksnelheid (58 kts/107 km/h clean) wordt
bereikt, blijft het toestel goed op de rolroeren reageren. Daarna zakt de
neus door de horizon en wordt weer snelheid opgepikt zonder dat het
vliegtuig de neiging heeft over een vleugel weg te vallen.
landen
in de nadering naar Friedrichshafen gaat de snelheid terug naar 110 kts
(204 km/h) op down wind waarna de flaps naar 15º gaan. Kort daarop
gaan bij 90 kts (167 km/h) de wielen uit waarna op final een naderings-
snelheid wordt aangehouden van 80 kts (148 km/h) en de flaps naar
45º gaan. Ook tijdens deze vluchtfase blijft het zicht over de neus goed
en blijft de respons op gegeven input direct. Daarna volgt een unevent-
full landing die dankzij de drie goed afgeveerde en dempende poten
gladjes verloopt. Datzelfde landingsgestel is overigens ook ontwikkeld
voor gebruik vanaf onverharde (gras)banen.
certificatie
Zoals het zich nu laat aanzien, zal de 260 pk-variant van de Panthera in
2017 FAR Part 23 gecertificeerd zijn, waarna het toestel in italië zal wor-
den gebouwd. Vooreerst wordt daarbij uitgegaan van een aanschafprijs
van € 460.000. Daarna komen de Hybrid- en Elektra-varianten beschik-
baar.
Op final voldoende zicht over de neus. Super efficiënte vleugels.
16-17-18-19_pilotreportpanthera.indd 18 17-05-16 12:05