Pagina 16 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2016

16 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016
Het nieuwe toestel gaat als Panthera de boeken in en zou geheel in lijn
met de Pipistrel-filosofie gerealiseerd moeten worden. Kortom, een vier-
zitter die niet alleen goedkoper zou moeten worden dan de gevestigde
orde, maar ook sneller en verder zou moeten kunnen vliegen dan iconi-
sche toestellen als de Mooney M20j/M20K of Beech Bonanza.
Die handschoen wordt door Tomazic en de zijnen met gretigheid opge-
pakt waarbij volop gebruik kan worden gemaakt van de voorhanden zijn-
de ‘grondstoffen’: koolstoofvezel, Kevlar en lichtgewicht titanium. Vervol-
gens worden de ontwerpcomputers tot hun maximale rekencapaciteit
belast en de hulp ingeschakeld van 3D-scanners om de vereiste exacte
toleranties van de onderdelenmallen te realiseren. Ook wordt gekozen
voor een ‘all electric’ benadering. in het toestel zijn dan ook geen hy-
draulische leidingen aanwezig; alles wordt elektrisch bediend. Daarnaast
is bij het ontwerp ook rekening gehouden met de omgeving. Een speci-
aal ontworpen uitlaatsysteem moet de geluidsoverlast tot een minimum
beperken. Op 4 april 2013 wordt een eerste hoogtepunt bereikt als de
super gestroomlijnde Pipistrel Panthera een eerste 54 minuten durende
vlucht voltooit. nog diezelfde maand wordt het toestel naar Friedrichs-
hafen overgevlogen om haar opwachting te maken op de AERO 2013.
Motorperikelen
na die eerste vlucht zijn de verwachtingen hoog gespannen. De Panthe-
ra zal in eerste instantie geleverd worden als LongRange-bouwkit (‘facto-
ry build assist’) en vanaf 2014 kant en klaar te koop zijn. in dat jaar
moeten ook de Hybrid- en Elektra-varianten beschikbaar komen. Helaas
gooit motorfabrikant Lycoming roet in het eten. De Panthera zou oor-
spronkelijk af fabriek worden uitgerust met een 210 pk sterke Lycoming
iO-390 viercilinder die met MoGas zou worden gevoed. Lycoming be-
sluit later dat ze alsnog afziet van certificering van de iO-390 op Mogas,
zodat Pipistrel op zoek moet naar een ander blok. Dat wordt gevonden
in de iO-540, van dezelfde fabrikant. Maar deze V6-aandrijfunit is niet al-
leen 50 kg zwaarder dan de iO-390, maar ook nog eens twintig centi-
meter langer zodat Pipistrel opnieuw naar de tekentafel moet. Positieve
keerzijde is wel dat de zescilinder 50 pk extra motorvermogen levert.
De brandstofvoorraad van 220 l blijft ongewijzigd. Ook voorziet Pipistrel
nog steeds een kruissnelheid van 200 kts (370 km/h), maar nu bij een
verbruik van 40 l/u.
Verrassend
Op het drukke General Aviation-platform is het tijdens de AERO 2016 in
Friedrichshafen even zoeken naar prototype S5-MPT. je wordt daarbij
snel op het verkeerde been gezet omdat het toestel door de T-staart op
afstand veel weg heeft van een Diamond DA40. Dichterbij zie je overi-
gens ook direct de verschillen met Cirrus SR-varianten: die ogen korter
en ‘corpulenter’ terwijl de eivormige romplijnen van het Sloveense vlieg-
tuig toch weer naar de DA40 neigen. instappen doe je links en rechts
Medio 2007 deelt Pipistrel-baas Ivo Boscarol een droom met zijn ontwerpteam: de creatie van een ‘next
generation’ vierzitter met een kruissnelheid van 200 kts (370 km/h) en een vliegbereik van 1.000 nm
(1.852 km). Oh ja, en het verbruik mag niet hoger liggen dan 38 liter MoGas per uur. Voor die uitdaging
ziet de getalenteerde ontwerper Tine Tomazic zich vanaf dat moment geplaatst als hij de opdracht krijgt
die droom te vertalen naar iets tastbaars.
OP PAD MET DE panthera
PIlOT RePORT Door: Ruud Vos
16-17-18-19_pilotreportpanthera.indd 16 17-05-16 12:05