Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2016

nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
zenair CH750
De Amerikaanse kitfabrikant Zenair gaat de CH750 na zeven jaar op-
nieuw in productie nemen. De fabrikant besloot de serieproductie in
2009 te staken aan het begin van de economische crisis toen slechts
twaalf toestellen werden verkocht.
Zenair gaat bij de bouw van de vliegklare varianten samenwerken met
producent M-Squared uit St Elmo in de Amerikaanse staat Alabama, die
de onderdelen samenvoegt tot een luchtwaardig exemplaar. De tweezit-
ter krijgt daarbij Continental O-200-motoren en een Garmin G3X glass
panel cockpit. Het toestel krijgt een MTOW van 600 kg en een vliegbe-
reik van 380 nm (710 km). De fabrikant geeft een startrol op van
slechts 30 m. De bouwkit van de CH750 is sinds 2006 verkrijgbaar en is
met meer dan 1.000 verkochte exemplaren bijzonder succesvol te noe-
men. De bouwtijd
van het toestel
ligt rond de dui-
zend uur. Een
vliegklare CH750
gaat uS $
100.000 kosten
en is een kwart
duurder dan de
zelfbouwvariant. n
züriCH airport
Baan 28 van de
luchthaven van
Zürich is aan beide
uiteinden uitge-
breid met platen
van hardschuim.
Deze moeten een
vliegtuig afremmen
wanneer dat van
de baan dreigt te
schieten. Het ma-
teriaal dat hiervoor gebruikt gaat worden, is het door Zodiac Arresting
Systems America ontwikkelde Engineered Material Arresting System
(EMAS) dat verkruimelt wanneer erop gereden wordt. De werking ervan
kan vergeleken worden met het wegzakken in diepe sneeuw. Sinds het
aanbrengen van EMAS op Amerikaanse luchthavens zijn in tien gevallen
vliegtuigen zonder schade afgeremd die tijdens de landing van de baan
waren geraakt. Het meest recente incident vond onlangs plaats op Chi-
cago Executive Airport (PWK) waar een Falcon 20 zakenjet doorschoot,
maar dankzij EMAS zonder verdere schade werd afgeremd. Volgens Zo-
diac wordt EMAS inmiddels op 110 ladingsbanen op 66 vliegvelden toe-
gepast. n
14 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016
Global supertanker serViCes
Een bij Global SuperTanker Services tot vlie-
gende brandweer omgebouwde Boeing B747-
400 heeft haar eerste testladingen gedropt.
Het tot ‘Spirit of john Muir’ omgedoopte toe-
stel kan bijna 76.000 l water en brandvertrager
in een enkele run lozen (zie hiervoor ook de
videotip van de maand). De hiervoor gebruikte
installatie was eerder aangebracht in de
Boeing 747-100 waarmee het inmiddels fail-
liete Evergreen international tussen 2009 en
eind 2013 wereldwijd bosbranden bestreed.
Daarbij wordt gebruikgemaakt van twee ge-
scheiden druksystemen die elk vier stortope-
ningen aansturen. Beide bijbehorende tanks
kunnen binnen 35 minuten opnieuw gevuld
worden. Dankzij een kruissnelheid van 600
mph (965 km/h) kan de Boeing vanaf haar
thuisbasis in Colorado Springs elke Amerikaan-
se uithoek binnen 4,5 uur vliegen bereiken.
Voor bemanningsleden zijn veertien first-class-
stoelen en twee slaapbanken beschikbaar. Het
staartnummer 944 verwijst naar het nummer
waaronder het toestel is ingeschreven in het
vliegende brandbestrijdingskorps. n
GulfstreaM G600
Bij Gulfstream Aerospace Corp zijn de romp en vleugels van de eerste G600 zakenjet onlosmake-
lijk met elkaar verbonden. Feitelijk is dit het tweede toestel want er is inmiddels virtueel gevlogen
met een eerste ‘iron bird’ waarmee de belangrijkste systeemtests op hun functionaliteit worden
beoordeeld. De fabrikant besteedde al meer dan 47.200 uur aan testwerkzaamheden met de
G500 en G600. De G500 mag inmiddels in productie worden genomen dankzij de zogenoemde
Type inspection Authorization (TiA). Dat toestel vloog op 18 mei 2015 voor het eerst en bereikte
recent FL530 (16.154 m) en een maximale snelheid van Mach 0.995 tijdens de honderdste
vlucht. Gulfstream heeft met vier vliegende G500-prototypes meer dan 800 uur gevlogen. De
G500 krijgt een vliegbereik van 5.000 nm (9.260 km) terwijl voor de G600 wordt uitgegaan van
een bereik van 6.200 nm (11.482 km). De G500 moet in 2018 op de markt komen, de G600
een jaar later. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 14 17-05-16 12:04