Pagina 12 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2016

boMbardierboeinG
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
Crj900
Het Canadese luchtvaartbedrijf Chorus
Aviation inc. heeft vijf CRj900’s besteld en
kooprechten laten vastleggen voor nog
eens vijf toestellen van dit type. De vlieg-
tuigen zullen worden ondergebracht bij
jazz Aviation LP (‘jazz’), een dochterbedrijf
van Chorus. Die zal op haar beurt de
vliegtuigen gaan inzetten bij Air Canada
Express. jazz zal tevens zestien CRj705
toestellen voorzien van een CRj900-in-
terieur met 76 zitplaatsen. Ook zullen
21 Q400-turboprops vier stoelen extra
krijgen waardoor er 78 passagiers mee
kunnen. Deze 37 vliegtuigen worden te-
vens onder het Air Canada Express label
gevlogen. n
Cseries Cs100
Delta Air Lines heeft bij Bombardier Com-
mercial Aircraft een order geplaatst voor
75 CS100 regionale verkeersvliegtuigen
en een optie genomen op nog eens vijftig
toestellen van dit type. De opties kunnen
op termijn omgewisseld worden voor de
grotere CSeries CS300. De leveringen
moeten in het voorjaar van 2018 begin-
nen. n
aH-64d apaCHe
Boeing mag in opdracht van de Amerikaanse landmacht 117 AH-64D Apache gevechtsheli-
kopters ombouwen naar de AH-64E-variant. Onderdeel van de deal is tevens de levering van
onderdelen en Longbow Crew Trainers. De u.S. Army heeft naar eigen zeggen behoefte aan
690 AH-64E Apaches. Daarvan zijn er nu, inclusief het nieuwe contract, 290 besteld. in het
verleden werd op dezelfde wijze al een groot aantal AH-64A-varianten op AH-64D-niveau ge-
bracht. n
777X
Boeing heeft TRu Simulation + Training aangewezen als simulatorproducent voor de nieuwe
777X. De eerste flat-panel proceduretrainers voor klassikaal gebruik en de eerste full-flight si-
mulators (FFS) moeten in 2019 in gebruik worden genomen. De Amerikaanse dochteronder-
neming van luchtvaartconglomeraat Textron kreeg in 2014 al de opdracht vier 737 MAX simu-
lators te leveren. n
787 dreaMliner
Prijsvechter Scoot mag zich de gelukkige ei-
genaar noemen van de vierhonderdste in
serie geproduceerde Dreamliner. Boeing le-
verde de eerste Dreamliner in september
2011 af en bouwt het toestel momenteel in
Everett en north Charleston. Er zijn tot
1.139 Dreamliners besteld waarvan de 787-
9 (551) het best verkoopt. Daarnaast zijn
er 435 Dreamliners van het type 787-8 en
153 van de langste 787-10-versie verkocht.
Scoot bestelde in 2005 en 2006 zowel
tien 787-9’s als tien kleinere 787-8 Dream-
liners. n
737-800
Xiamen Airlines heeft tien next-Gen 737-
800’s besteld. Xiamen begon in 1985 met
twee 737-200’s die drie Chinese steden
met elkaar verbonden. Tegenwoordig wordt
gevlogen met de 737-700 (17), de 737-
800 (108), de 757-200 (4) en de 787-8
Dreamliner (6). n
12 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016
Cirrus sf50 Vision
Bij Cirrus heeft de eerste productieconforme
Vision SF50 op 5 mei 2016 voor het eerst ge-
vlogen. Volgens testpiloot Terry LeSage week
het vlieggedrag van toestel P1 niet af van het
derde vliegende prototype C2. P1 kreeg me-
dio april de cabine aangemeten waarna de
grondverf erop werd gespoten.
na meerdere testvluchten zal P1 in haar defi-
nitieve kleur wordt gespoten. Toekomstige pi-
loten die een typerating voor de eenmotorige
Cirrus SF50 Vision-jet moeten halen, kunnen
binnenkort in Polen terecht bij Aero Poznan
voor een introductiecursus. De vliegopleider
ontwikkelde in samenwerking met het Australi-
sche CKAS een full-motion simulator met na-
tuurgetrouwe SF50 Vision-cockpit. Deze zal
worden gebruikt tijdens een twaalf uur duren-
de SF50-introductiecursus waarin naast acht
theorie-uren ook vier uur in de simulator zal
worden doorgebracht. Bij de Amerikaanse
fabriek zal begin 2017 in het Cirrus Vision
Center in Knoxville een in samenwerking met
CAE ontwikkelde Level D-simulator in gebruik
worden genomen. Aero Poznan is een zoge-
noemd Platinum Cirrus Training Center en
beschikt sinds 2011 over een Aircraft Simula-
tor Center met Full-motion SR20/SR22-simula-
tor. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 12 17-05-16 12:04