Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2016

airbus
CHina eastern
Boeing en China Eastern Airlines hebben
een order voor vijftien 787-9 Dreamliners af-
gerond. De vliegtuigen zullen tussen 2018
en 2021 worden geleverd. China Eastern is
voornemens de 787-9’s in te zetten op routes
tussen China, noord-Amerika en Europa, en
zo kracht bij te zetten op de competitieve,
internationale langeafstandsbestemmingen.
China Eastern bestelde tevens twintig A350’s
die tussen 2018 en 2022 geleverd worden.
Wanneer de toestellen arriveren, zullen twaalf
A330’s en zes 767’s op non-actief worden ge-
steld. n
siMulatorCentruM
Airbus heeft in Singapore het Airbus Asia Training Centre (AATC) geopend. De trainingsfaci-
liteit op het Seletar Aerospace Park is een joint venture tussen Airbus (55%) en Singapore
Airlines (45%). AATC begon in april 2015 met het aanbieden van trainingen op een tijdelijke
locatie bij het SiA Training Centre op Changi Airport. Het nieuwe onderkomen heeft een op-
pervlakte van 9.250 vierkante meter en zal uiteindelijk plaats bieden aan acht full-flight simu-
lators waaronder voor de A350 XWB (3), de A380 (1), de A330 (2) en de A320 (2). Er
zijn inmiddels contracten getekend met zeventien luchtvaartmaatschappijen die er hun pilo-
ten willen laten trainen. Airbus heeft in Toulouse, Miami en Beijing vergelijkbare trainings-
centra. n
a350-1000 Xwb
Airbus heeft een foto vrijgegeven van het
eerste prototype van de A350-1000 XWB.
Het toestel (MSn059) werd op dat moment
verplaatst van montagestation 40 naar stati-
on 30 waar de motoren onder de vleugels
worden gehangen. Airbus is inmiddels ook
begonnen met de assemblage van
MSn065, de tweede A350-1000. Om tijd te
winnen worden al in een vroeg stadium van
de productie de rustruimten voor de be-
manning, galleys en toiletten ingebouwd.
normaal gesproken worden deze pas aan-
gebracht op het moment dat de cabine
wordt ingericht. Airbus voert al met de voor
de A350-1000 bestemde Rolls-Royce Trent-
XWB-97-motoren testvluchten uit. Een test-
motor is daarbij onder de vleugels van een
A380 gemonteerd. De eerste vlucht staat
voor eind 2016 gepland en de eerste leve-
ringen vanaf 2017. Er zijn 181 A350-1000’s
besteld. Het 74 m lange toestel gaat maxi-
maal 366 passagiers vervoeren. n
a330-900neo
Garuda indonesia heeft een bestaande or-
der voor zeven A330-300’s omgezet in een
nieuwe bestelling voor veertien A330-
900neo-varianten. Garuda wil de neo’s van-
af 2019 gaan gebruiken op middellange en
lange routes. Volgens Airbus worden de
neo-varianten per stoel tot veertien procent
zuiniger in gebruik dan de huidige A330’s.
Ook is het vliegbereik 750 km groter. n
180+ etops a350
na de Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft ook de Amerikaanse Federal Aviation Administra-
tion (FAA) de zogenoemde ETOPS (Extended-range Twin engine aircraft Operations) voor de
A350-900 vastgesteld op meer dan 180 minuten. uiteindelijk wordt gemikt op een ETOPS van
respectievelijk 300 en 370 minuten waardoor een A350-900 op een enkele motor mag blijven
vliegen tot 2.000 nm (3.700 km) en in een later stadium zelfs tot 2.500 nm (ruim 4.600 km)
afstand van de dichtstbijzijnde uitwijkluchthaven. n
a321
Delta Airlines heeft 37 A321ceo-varianten besteld die worden voorzien van brandstofbespa-
rende Sharklets en CFM56-motoren. Gecombineerd met orders uit 2013 en 2014 staan
nu 82 A321’s in de orderboeken. De eerste daarvan werd in maart van dit jaar geleverd.
Een groot deel van de door Delta bestelde A321’s zal in Amerika in Mobile worden geas-
sembleerd. n
a320Ceo/neo
Air Côte D’ivoire heeft voor eigen rekening
twee A320neo’s en evenveel A320ceo’s be-
steld. De toestellen krijgen een tweeklassen-
cabine-indeling en zullen door de nationale
luchtvaartmaatschappij van ivoorkust vanaf
Abidjan worden ingezet op bestaande en
nieuwe te openen routes. De vloot telt vijf
geleasete vliegtuigen: vier A319’s en een
A320. n
PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2016 11
irkut Ms-21
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft
de Pratt & Whitney PurePower PW1400G-jM tur-
bofan toegelaten voor gebruik in het nieuwe
Russische irkut MS-21 verkeersvliegtuig. De mo-
torfabrikant heeft met de PurePower Geared Tur-
bo Fan (GTF) varianten inmiddels 58.000 starts
en landingen uitgevoerd en meer dan 35.000
uur testervaring opgedaan. Het nieuwe verkeers-
vliegtuig kan ook worden uitgerust met Russi-
sche PD-14 turbofans die 137 kn stuwkracht le-
veren en waarmee onlangs voor het eerst is ge-
vlogen. De PW1400G-jM levert 124,5 kn stuw-
druk. n
sukHoi ssj100-95
Bij Sukhoi wordt de eer-
ste van vier dit jaar aan
Cityjet te leveren Sukhoi
Superjet 100’s (SSj100-
95) klaargemaakt voor
de ferryvlucht naar Vene-
tië. Daar zal het inmid-
dels in de kleuren van de ierse regionale lucht-
vaartmaatschappij gespoten toestel worden
voorzien van een cabine alvorens te worden af-
geleverd. Cityjet bestelde vijftien SSj100-95’s
ter vervanging van de Avro Rj85’s. De overige
elf Superjets worden in 2017 geleverd. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 11 17-05-16 12:04