Pagina 72 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2014

72 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2014
Nieuwe boekeN
Luchtmacht in nieuw Guinea
Zo’n vijftig jaar geleden droeg nederland het
bestuur over nederlands nieuw-Guinea over
aan de Verenigde naties. Daarmee kwam
een eind aan een onrustige periode die dreig-
de te escaleren in een oorlog met indonesië.
Met de overdracht eindigde ook de neder-
landse aanwezigheid in Zuid-Oost Azië die
vanaf eind zestiende eeuw had geduurd.
in deze nieuwe publicatie wordt de inzet van
de Koninklijke Luchtmacht over een periode
van ongeveer negen jaar belicht. De verdedi-
ging van nieuw-Guinea was tot 1958 groten-
deels de taak van de Koninklijke Marine. naarmate de dreiging van een militair
conflict echter toenam, werden ook andere krijgsmachtonderdelen naar het ge-
bied gezonden. in dit boek vertelt de KLu-veteraan over de inzet en leefomstan-
digheden in deze bewogen periode. Veelal aangevuld met beeldmateriaal uit pri-
vécollecties. Het boek is dan ook een getuigenis van de aanpak, de inventiviteit
en het doorzettingsvermogen van vele luchtmachtmilitairen, beroeps en dienst-
plichtig, die, veelal met slechts de voorbereiding van een tropenhygiënecursus
van vier dagen, voor een jaar of langer werden uitgezonden naar een land met
een zeer zwaar klimaat en minimale leefomstandigheden. Helaas ook met nau-
welijks merkbare aandacht van het thuisfront en vrijwel totaal gebrek aan nazorg.
Het tekent de toenmalige generatie militairen dat dit ‘gewoon’ werd geaccep-
teerd. Er moest gepresteerd worden en dat deden ze!
n.a.v.: ‘Koninklijke Luchtmacht in nederlands nieuw-Guinea, onder redactie
van Gerard Casius en Frans Peter Schulte; uitgeverij Lanasta, Emmen 2014;
256 pagina’s, honderden zwart-wit illustraties. iSBn 978-978-90-8616-129-4;
prijs € 38,96. n
SpitreStauratie
Van de duizenden
Supermarine Spit-
fires is nog maar
een handjevol over.
Toch zijn er nog
steeds liefhebbers
die al hun (vrije)
tijd spenderen aan
het liefdevol restau-
reren van zo’n ‘Spit’.
Het tegenwoordige
vertrekpunt daarbij
is niet zelden de
spreekwoordelijke
doos met losse on-
derdelen en teke-
ningen. De auteurs beschrijven in deze uitgave tot in detail
hoe zo’n restauratieproject verloopt: van het begin van de
zoektocht naar ontbrekende onderdelen tot de eerste vlucht.
Prachtig om te lezen, petje af voor de mensen die zich tij-
dens deze monnikenklussen door niets laten ontmoedigen.
Te bestellen via www.asnbooks.nl of telefonisch via
075-6403541.
n.a.v.: ‘Supermarine Spitfire Restauration Manual’, door Paul
en Louise Blackah; uitgeverij Haynes Publishing, Somerset
uK, 2014; 202 pagina’s, 260 kleurenfoto’s en 40 zwart-wit-
illustraties. iSBn 978-0-85733-224-0; prijs € 32,95. n
amerikaanSe FokkervLieGtuiGen
Eind oktober 1920 scheepte Anthony Fokker zich
in voor een oriëntatiereis door de Verenigde Sta-
ten. Binnen een paar jaar zou hij daar de Ameri-
kaanse Fokkeronderneming uitbouwen tot de
grootste vliegtuigfabriek ter wereld. Het veronge-
lukken van een Fokker F-10A op 31 maart 1931
waarbij de bekende coach Knut Rockne van het
footballteam van de notre Dame-universiteit om
het leven kwam, leidde niet alleen tot een nega-
tieve publiciteitslawine. Minstens zo erg was de
onherstelbare schade aan de tot dan toe uitste-
kende reputatie van de Fokkervliegtuigen. Deze
schade leidde in combinatie met de economi-
sche depressie het einde in van Fokkers activitei-
ten in de Verenigde Staten. Op 19 augustus
1931 werd de naam ‘Fokker’ voor de vliegtuigen
afgeschaft. Via ingewikkelde fusies en aandelenruilen kwam de kern van het Fokkerbe-
drijf in handen van north American Aviation inc. Wat in 1925 ooit begon als de Atlantic
Aircraft Corporation, was twintig jaar later uitgegroeid tot een van de grootste vliegtuigfa-
brikanten in de Verenigde Staten die tijdens piekperioden in de Tweede Wereldoorlog
91.000 werknemers in dienst had. in deze opnieuw uitstekend gedocumenteerde uit-
gave biedt auteur Theo Wesselink tevens een gedetailleerd overzicht van alle in Ameri-
ka gebouwde Fokkers. Daardoor mag dit boek niet ontbreken in de boekenkast van de
ware ‘Fokker-collectioneur’. Verkrijgbaar in de boekhandel en via www.dutchavia.nl.
n.a.v.: ‘Amerikaanse Fokkervliegtuigen – een geïllustreerd productieoverzicht, door
Theo Wesselink; uitgeverij Dutch Aviation Publications Haarlem, 2014; 426 pagina’s,
550 zwart-wit-illustraties. iSBn 978-90-818510-3-9; prijs € 49,95. n
onGekende Luxe
Wie weten wil hoe
men vroeger per
luchtvaartuig reisde,
kan niet om deze uit-
gave heen. Het boek
behandelt de periode
waarin de verzorging
van passagiers aan
boord nog met een
hoofdletter V werd
geschreven. niet zel-
den reisde een echte
kok mee voor culinaire hoogstandjes terwijl de passagiers op kruis-
hoogte genoten van het goede des levens. Lees: krantje, drankje en
sigaret of andere rookwaar! Dit vluchtgenot wordt fraai geïllustreerd
en beschreven aan boord van vliegtuigen als de FW-200 Condor, de
tot passagiersvliegtuig omgebouwde B17 Felix, de Boeing 314 Clip-
per en 377, de Lockheed (Super) Constellation, de Convair CV-440
en Cl-44, de De Havilland D.H. 106 Comet. En natuurlijk niet te ver-
geten de DC-7, DC-8, Convair Coronado, VC-10 en de Boeing 707 en
747. Prachtig en uitstekend geïllustreerd Duitstalig boek over een peri-
ode waarin de klant nog koning was. niet meenemen tijdens een
vlucht met Ryanair of easyjet! Dat leidt alleen maar tot frustraties. On-
line te bestellen bij www.asnbooks.nl of telefonisch via 075-6403541.
n.a.v.: ‘Das goldene Zeitalter des Luftverkehrs, door Wolfgang Borg-
mann; Motorbuch Verlag Stuttgart 2014; iSBn 978-3-613-03655-0;
176 pagina’s; 97 zwart-wit- en 172 kleurenfoto’s en illustraties; prijs
€ 29,90. n
72_nieuweboeken.indd 72 14-05-14 13:55