PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2014 55
ruggevallen op de (afgeblazen) ervaring met de civiele G140TP vierzit-
terturboprop. Door deze kennis te vertalen naar een militaire tweezitsva-
riant, ontstond niet alleen een nieuw eigentijds vliegtuig, maar kon ook
invulling worden gegeven aan een zeer opmerkelijk trainingsconcept.
De verschillen tussen de G120A-K en de G120TP zijn groot. Hoewel de
vliegtuigen op elkaar lijken, heeft de TP winglets van koolstofvezel waardoor
de spanwijdte bij de TP 10,3 m bedraagt tegen 10,19 m bij de A-K-variant.
Dat toestel is met 8,605 m echter weer langer dan de 8,4 m lange TP. En
die TP is met een hoogte van 2,7 m dertien cm hoger dan de A-K.
Het motorische hart van de G120TP is een 450 pk sterke R-R M250-
17BF turboprop. in de cockpit kunnen vier Cobham-schermen worden
aangetroffen. Het toestel kan optioneel met lichtgewicht Martin Baker
Mk.15B schietstoelen worden uitgerust en ook worden geleverd in een
uitvoering met 380 pk motorvermogen. Het in mei 2013 door de EASA
afgegeven typecertificaat voor de TP betreft gebruik onder VFR, night
VFR en iFR, en normale en aerobatic (-4/+6 G) vliegomstandigheden.
Aan dit toestel wordt in de volgende editie van Piloot en Vliegtuig uitge-
breid aandacht besteed, temeer daar zowel indonesië er 21 bestelde
met opties op nog eens zes, als Argentinië voor tien toestellen van dit
type tekende.
G520 eGreTT
De G520 Egrett is het buitenbeentje in het Grob-palet. Het toestel werd
geïntroduceerd naast de tweemotorige Grob Strato 2C en wordt tegen-
woordig aangeboden als OPV/uAV (Optional Piloted Vehicle). Daarmee
kunnen naar keuze bemande of onbemande missies op grote hoogte
(45.000-50.000 ft/13.716-15.240 m) worden uitgevoerd. De bemande
versie kan elf uur onafgebroken vliegen, de onbemande variant houdt het
zelfs 32 uur non-stop vol bij een kruissnelheid 250 kts (460 km/h) over
een vliegafstand van 2.700 nm (5.000 km). Het toestel kan tot 1.000 kg
missieapparatuur meenemen. Vanwege de enorme spanwijdte van 31,5
m duurt een stijgvlucht naar tien kilometer een half uur. De G520 Egrett is
uitgerust met een 750 pk sterke AlliedSignal TPE331-14F-801L turboprop.
De typenaam is samengesteld uit de drie bij het toestel betrokken partij-
en: E-Systems, Grob Aircraft en de oorspronkelijke motorproducent Gar-
rett. Met de voorloper, de D450-Egrett 1, werden in 1988 vijf wereldre-
cords gevestigd, waaronder de hoogste vlieghoogte ooit met een
kunststof vliegtuig: 53.573,96 ft (16.394 m). Kort daarna worden twee
D-500 Egrett ii preproductievliegtuigen gebouwd, waarna het ontwerp in
1991 als Strato 1 op de markt wordt gebracht en de naam wordt veran-
derd in G520. Er zijn tot op heden vijf G520’s gebouwd.
Grob G109B, ‘s werelds eerste kunststof motorzwever. Grob G115A. Grob G120A.
H3 Aerospace werd in 2009 eigenaar van Grob. Grob G120TP. Ervaring met de G140TP kwam van pas.
De Grob G160 Ranger is nooit in productie genomen.niet meer in gebruik: statisch testmodel SPn.
52-55_fabrieksbezoekgrob.indd 55 14-05-14 13:51