PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2014 53
herleiden tot een breuk van de horizontale staartsectie als gevolg van
trillingen (flutter).
Het geldverslindende project en het noodlottige ongeval deden de onder-
neming geen goed. Mogelijk ook omdat er op datzelfde moment gewerkt
werd aan zowel de zespersoons G160 Ranger turboprop als de G140TP.
Rond 2008 wordt duidelijk dat de fabrikant zijn financiële hand aan het
overspelen is. Als vervolgens blijkt dat Grob niet kan voldoen aan nageko-
men afspraken om de composietromp van de nieuwe Bombardier Learjet
85 zakenjet te leveren, gaat het snel bergafwaarts. De fabriek wordt op
3 november 2008 failliet verklaard en alle medewerkers worden ontslagen.
Gelukkig dienen zich korte tijd later twee investeerders aan die zowel de
boedel als de (productie)rechten over willen nemen: het Duitse H3
Aerospace en de Guizhou Aircraft industry Corporation uit China. De Chine-
se onderneming biedt niet alleen op de boedel, maar ook op de SPn-
zakenjet. H3 blijkt het hoogst te bieden, waarna in februari 2009 een pro-
ductiedoorstart wordt gemaakt onder de naam Grob Aerospace. Kort daarna
zorgt VT Aerospace voor een geweldige opsteker door twintig G115E’s te
bestellen. De Britse onderneming bestelde al eerder 97 G115’s die worden
gebruikt voor de basistraining van Britse luchtmachtpiloten.
Handwerk
De hallen aan de rand van vliegveld Mindelheim-Mattsies (EDMn) weer-
spiegelen nog steeds de grootschalige productie van weleer. Maar het
aantal gebouwde vliegtuigen ligt er beduidend lager omdat er uitsluitend
op bestelling wordt gebouwd. Bij Grob Aerospace kunnen op jaarbasis
door ongeveer 180 medewerkers dertig tot veertig vliegtuigen worden ge-
bouwd. En dit bouwen moet letterlijk worden genomen. Want alle onder-
delen (met uitzondering van de motoren en avionica) voor de G115E,
G120A en G120TP worden met zwitserse precisie in eigen huis gemaakt.
Voor de vakmensen die deze werkzaamheden niet zelden tientallen ja-
ren achtereen verrichten (de korte periode tussen faillissement en door-
start niet meegerekend), is dit duidelijk ‘hun Grob’. ze delen dan ook ge-
zamenlijk mee in de vreugde tijdens een eerste roll out of aflevering.
Lopend door de hallen valt de enorme rust en toewijding van de mede-
werkers op. Hier geen razende productietempo’s als bij Boeing af Airbus
waar tientallen toestellen per maand de fabriekshallen moeten verlaten.
De hele volgorde van het opleggen van de eerste laminaatlagen in de
Handwerk bij het maken van een cockpit en de cockpitkap.
G120TP in aanbouw.
Afwerking van de romp. iedere romp weegt exact 151,5 kg!
52-55_fabrieksbezoekgrob.indd 53 14-05-14 13:51