32 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2014
InduStrIE Door: Ruud Vos
(500 km/h) op een maximale vlieghoogte van FL330 (10.060 m). Ook
nederland bestelt ‘vroege’ PC-7’s (13) die momenteel op Woensdrecht
gestationeerd zijn.
Pc-7 Mk ii
in 1992 wordt de PC-7 Mk ii aangekondigd die na een ontwikkeltijd van
slechts 42 dagen op 28 september van dat jaar al vliegt. De Mk ii heeft
onder meer de cockpit, de cockpitconfiguratie en de schietstoelen die
ook in de in 1982 geïntroduceerde PC-9 worden toegepast. nieuw is
ook de 700 pk sterke Pratt & Whitney PT6A-25C turboprop, goed voor
kruissnelheden van 255 kts (472 km/h) en een maximale vlieghoogte
op FL300 (9.150 m). Deze upgrade blijft niet onopgemerkt want een
groot aantal landen bestelt het toestel, te beginnen met Zuid-Afrika dat
er in 1993 zestig bestelt. Later volgen ook Maleisië (10) en Botswana
(5). Rond 2007 laat de Zwitserse luchtmacht hun achttien PC-7’s op Mk
ii standaard brengen. in 2009 volgt een nieuwe Zuid-Afrikaanse order
voor 35 Astra Pilatus PC-7-varianten. Drie jaar later volgt de grootste PC-
12-order ooit, als de luchtmacht van india er 75 bestelt waarvan de eer-
ste exemplaren vanaf 8 juli 2013 worden geleverd.
Pc-9
De PC-9 vliegt na een ontwikkeltijd van twee jaar op 7 mei 1984 voor
het eerst. Het toestel heeft een voor die tijd revolutionaire digitale cock-
pit. De trainer wordt bovendien uitgerust met schietstoelen, aerodynami-
sche verfijningen en een sterkere motor in de vorm van een 950 pk
sterke Pratt & Whitney PT6A-62. Meer motorvermogen vertaalt zich hier
in een kruissnelheid van 320 kts (593 km/h) op FL380 (11.580 m).
in 1990 wordt de Duitse luchtmacht de eerste exportklant na een order
voor tien toestellen. Deze order vormt de opmaat voor een gigantisch
Amerikaans u.S. Air Force en u.S. navy jPATS-contract dat vanaf 1995
voorziet in de levering van 711 Beech Pilatus PC-9 Mk2-toestellen. De
vliegtuigen worden bij Beech in licentie gebouwd, waarbij Pilatus per
toestel een vast bedrag krijgt overgemaakt. De daaropvolgende jaren be-
stellen ook Oman (9), ierland (8) en Bulgarije (6) de Mk2 bij Pilatus.
Pc-21
Op 30 april 2002 wordt een nog potenter trainingsvliegtuig naar buiten
gerold: de PC-21 die op 1 juli van dat jaar voor het eerst vliegt. Het toe-
stel wordt in december 2004 gecertificeerd, maar op 13 januari 2005
verongelukt prototype P02 waarna, hangende het onderzoek door de
Zwitserse luchtvaartautoriteiten, alle PC-21’s aan de grond moeten blij-
ven. Het toestel heeft dan al de aandacht getrokken van landen die op
zoek zijn naar een geavanceerd trainingsvliegtuig dat een brug kan slaan
tussen basistrainers en snellere jets.
De eerste klant wordt de Zwitserse luchtmacht die er in 2007 zes bestelt
(gevolgd door nog eens twee in 2010). na stevige onderhandelingen bijt
Exportsucces 1: de PC-7 Mk ii, hier in indiase luchtmachtkleuren.
Exportsucces 2: de PC-9.
Exportsucces 3: de PC-21. (Foto’s: Pilatus Aircraft).
Exportsucces 4: de PC-12(nG). Medewerkers en klanten zijn trots op Pilatus. in iedere PC-12: 10 km bedrading en 72.500 popnagels.
30-34_fabrieksbezoekpilatus.indd 32 14-05-14 13:24