PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2014 31
ZijPaden
Tijdens driekwart eeuw Pilatus zijn de nodige zijpaden bewandeld. Van
onderhoud aan de DH-100 Vampire, de DC-3 of de AT-16 tot de bouw
van componenten en vleugels voor 54 Mirages van het type iii R en iii S
in de periode 1964-68. Rond 1970 worden niet alleen 66 Alouette iii
helikopters in licentie gebouwd, maar ook rompen van Hawker Hunters
aangepast. Tevens wordt meegewerkt aan de bouw van de eerste Aria-
ne-raket en wordt onderhoud gepleegd aan de door de Zwitserse lucht-
macht gekochte BAe Hawk staaltrainers. Opmerkelijk is de overname
van Britten-norman in 1979 en de betrokkenheid bij de bouw van de
BAe jetstream 31/32 en 41. Van meer recente datum zijn de productie
van ‘outerwings’ van de F/A-18 en de bouw van een nieuwe parkeerga-
rage met vier verdiepingen om de auto’s van de inmiddels ruim 1.440
medewerkers te kunnen stallen.
Pc-7
De met de P-3B opgedane ervaringen worden verwerkt in een tweede
prototype dat in 1974 als PC-7 Turbo Trainer in de markt wordt gezet.
Dat toestel vliegt op 12 mei 1975 voor het eerst. nog voordat de Zwit-
serse luchtmacht er in mei 1981 veertig bestelt, heeft Pilatus eind 1979
de eerste drie in serie geproduceerde toestellen al klaar staan voor afle-
vering. Het potente toestel kan vliegsnelheden aanhouden van 270 kts
De SB-2 Pelikan werd nooit in prodcutie genomen. De P-4 was een langzaam vliegende vijfzitter.
Er zijn 55 P-2’s gebouwd. De Pilatus P-3 was de voorloper van de PC-7. (Foto’s: Pilatus Aircraft)
De PC-6 Porter is al ruim vijf decennia een alleskunner. (Foto’s: Pilatus Aircraft)
30-34_fabrieksbezoekpilatus.indd 31 14-05-14 13:24