30 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2014
Het is 1941 als Bührle de deuren van zijn nieuwe fabriek voor het eerst
opent. Maar het is ook volop oorlog. Daarom bestaan de werkzaamhe-
den in het neutrale Zwitserland vooreerst uit reparaties aan de Me-108,
modificaties aan 33 Morane C-3603 vliegtuigen of C-35-assemblage-
werkzaamheden. in 1944 volgt de opdracht zeventien nieuwe 3603’s te
bouwen, terwijl tegelijkertijd meerdere geïnterneerde Me-109’s weer in
vliegwaardige staat moeten worden teruggebracht.
SB-2
Tijdens de oorlog wordt de SB-2 Pelikan (Special Bührle-2) ontwikkeld,
een toestel dat plaats biedt aan vijf inzittenden en als observatievliegtuig
uitermate langzaam moet kunnen vliegen. Hoewel de Pelikan op 30 mei
1944 de eerste vlucht voltooit, komt het niet tot serieproductie. Dat lot
is de P-2 trainer wel beschoren. Deze metalen laagdekker wordt in 1942
aangekondigd en vliegt op 27 april 1945 voor het eerst waarna er
53 van de band rollen.
P-3(B)
na de Tweede Wereldoorlog wordt de ontwerpdraad weer opgepakt met
de P-3 die een luchtgekoelde zescilinder Lycoming GO-435-C2-A2-motor
met 240 pk voor het brandschot heeft. Dat toestel vliegt op 3 september
1953 voor het eerst en moet voorzien in de trainingbehoefte van de Zwit-
serse luchtmacht. Er worden tot en met 1958 in totaal 97 P-3’s gebouwd
waarvan er in 1963 ook zes terechtkomen bij de Braziliaanse marine.
De rol van de tweezitstrainer is na 1958 niet uitgespeeld, want op 7
april 1966 kiest de P-3B voor het eerst het luchtruim. Dat toestel is
voorzien van een 550 pk sterke Pratt & Whitney PT6A-20 turboprop en
dient als vliegend laboratorium.
Kleine domper vooraf: “Je mag hier alles fotograferen”, zegt de voorlichter. “Maar we hebben liever niet
dat je de beelden van PC-21’s voor Qatar publiceert. Ook foto’s van Indiase PC-7’s mag je alleen voor je
eigen plakboek gebruiken. En voor platen van de nieuwe PC-24 zakenjet zul je echt tot augustus moeten
wachten.” Welkom in Buochs (Stans) bij het door Georg Bührle opgerichte Pilatus-concern dat eind 2014
precies driekwart eeuw actief is.
OP BEZOEk Bij PilatuS aircraft
InduStrIE Door: Ruud Vos
(Foto: Pilatus Aircraft)
30-34_fabrieksbezoekpilatus.indd 30 14-05-14 13:24