28 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2014
MiLitair Door: Wim Das en Koos Heemskerk
daadwerkelijk tanken
rArO staat voor remote Air refuelling Operator station, de boomers-
werkplek. Verschillen tussen de KC-10A (uSAF) en de KDC-10 (nL) zijn
dat de KC-10A geen ramen heeft en beschikt over meer brandstofcapa-
citeit, in feite een vliegende brandstoftank. De KDC-10 daarentegen
heeft een passagiersdeel, een cargodeel en vier brandstoftanks (totaal
265.000 pond) onder het cargodeel. De uSAF-boomer beschikt achter
in het vliegtuig over een raam (hij heeft direct zicht op de actie) en in
onze KDC-10 wordt gewerkt met vijf beeldschermen voor in het toestel
waarbij de boomer voor een juist beeld beschikt over een stereoscopi-
sche 3D-bril om goede diepte te zien. Met de schermen kun je middels
camera’s onder de buik van de KDC-10 veraf kijken en de linker- en
rechtervleugel van de tanker zien. De F-16’s naderen en kiezen positie
achter de linkervleugeltip, ze worden begeleid naar de zgn. ‘astern’ posi-
tie, de ‘stabilized and ready’ (stilhangen) plek waarbij gebruik wordt ge-
maakt van lichtsignalen en/of radiocontact tussen de boomer en de
F-16, de ‘receiver’. bij inzet in crisisgebieden wordt de F-16 alleen gecoa-
ched d.m.v. lichtsignalen onder de romp van de KDC-10 om radiocon-
tact juist te vermijden. De boom bestaat uit een vast deel van acht me-
ter en een uitschuifbaar deel van zeven meter, dat dan inmiddels is
uitgeschoven door de boomer. Hij beschikt over twee ‘joysticks’: een lin-
kertelescopestick voor het uitschuiven van de boom, en een rech-
terflight-controlstick om de boom in positie te kunnen ‘vliegen’ om de
cockpit van de F-16 heen, waarna de aansluiting op de receptacle (het
aansluitpunt) plaatsvindt.
Louis geeft aan zelf geen rare situaties te hebben meegemaakt. Veilig-
heid staat hoog in het vaandel, maar ondanks alle genomen veiligheids-
maatregelen kan zich eventueel een niet wensbare situatie voordoen.
De boomer is ‘always in charge’ en als er echt wat zou zijn klinkt direct
‘breakaway – breakaway – breakaway’. Daarbij ontkoppelt de boomer on-
middellijk, geeft de KDC-10 gas en neemt de F-16 direct gas terug. Ook
een totale brandstofdump is mogelijk als er ooit een voorzorgslanding
zou moeten worden gemaakt.
Op de laatste vraag of Louis nog iets aan zijn verhaal wil toevoegen, volgt
een verrassend antwoord: “na al die jaren stap ik ’s morgens in mijn auto
en denk ik nog steeds: wat een prachtig beroep heb ik toch!”
Zojuist bijgetankte Portugese F-16’s aan de rechterzijde van de KDC-10.
Er zijn meer systemen zoals die voor helikopters. Het Amerikaanse systeem, de boomer rechtstreeks achter een raam.
26-27-28_boomerluchtmacht.indd 28 14-05-14 12:07