Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2014

20 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2014
InDuSTRIE door: ruud Vos
VulCAn AiR
tARRAgOn AiRCRAft
Ook in Letland worden tegenwoordig
vliegtuigen gebouwd, waaronder deze
Tarragon van het gelijknamige Tarragon
Aircraft. Het uit koolstofvezel vervaar-
digde toestel is eigenlijk een dooront-
wikkelde Millenium Master, ooit gete-
kend en ontworpen voor Pelegrin Air-
craft door het Italiaanse CFM Air. De
Tarragon wordt in de markt gezet als
ultrasportieve tandem seater die gele-
verd kan worden met een analoge dan
wel digitale cockpit. Gesproken wordt
over een Vne van 390 km/h en een
kruissnelheid liggend tussen 270 en
310 km/h. De Tarragon overtrekt bij
60 km/h. Voor het brandschot naar
keuze een Rotax 912 uLS, 914 Turbo,
of brandstofgeïnjecteerde 912iS voor
de aandrijving van een Woodcomp-pro-
peller. De luxueus uitgevoerde twee-
zitter krijgt een Galaxy ballistische red-
dingsparachute, een bij Jozef Weiss
geproduceerde plexiglazen cockpitkap
en een interieur met lederen sport-
stoelen.
tl-ultRAlight
Gespot op de stand van TL-ultralight: de Stream. Hoewel geen details bekendgemaakt wer-
den, is de gelijkenis met de Italiaanse Blackshape Prime (rechts) opmerkelijk. Ook wordt ge-
sproken over kruissnelheden van meer dan 300 km/h.
tEChnify MOtORS
Kort voor de onthulling van de Piper Archer DX deel-
de motorproducent Continental Motors Group (CMG)
mee dat sinds 2002 meer dan 4.000 nieuwe Centuri-
on 1.7, 2.0 en 2.0S dieselmotoren zijn geleverd waar-
mee al vier miljoen uur vliegervaring is opgedaan in
ruim 2.600 vliegtuigen. Sinds de ingebruikname daar-
van is op basis van ervaringsgegevens de kans op een
Inflight Shut Down (IFSD) afgenomen van 4,83 per
honderdduizend vlieguren bij een Centurion 1.7 dieselblok naar 0,61 bij een 2.0-variant.
Continental en diens Chinese moedermaatschappij AVIC International namen Thielert Aircraft
Engines in juli 2013 over. De naam Thielert werd daarbij ingewisseld voor Technify Motors,
wat niet geldt voor de gecertificeerde Centurion-motorblokken 2.0 (135 pk), 2.0S (155 pk) en
4.0 V-8 (350 pk, inclusief aanvullende typecertificaten voor de Cirrus SR22 en Cessna 206).
Door de overname van Thielert kreeg Continental (dat zelf een eigen in 2012 gecertificeerde
230 pk sterke TD300 diesel voert) meer grip op de lucratieve diesel(ombouw)markt. CMG zal
daarbij alles in het werk stellen om de beloofde 2.400 TBR (Time Between Replacement) te
realiseren. Deze bedraagt op dit moment 1.500 uur. Ook zal de inmiddels beruchte gearbox-
problematiek (iedere 300 uur een wissel) worden aangepakt, waarbij in eerste instantie ge-
mikt gaat worden op 600 uur.
De Italiaanse vliegtuigbouwer Vulcan Air (voor-
heen Partenavia) heeft het tweemotorige zui-
germotor- en turboproppalet uitgebreid met de
V1.0. Het (al in september 2013 gecertificeerde)
toestel wordt op de markt gebracht als uiterma-
te stevig en veilig vliegtuig dat € 199.000 gaat
kosten. De V1.0 krijgt een solide stalen buis-
frame terwijl de vleugels en het staartgedeelte
van aluminium worden. Voor het brandschot
wordt een 180 pk sterke viercilinder Lycoming
IO-360-M1A gemonteerd die gevoed kan wor-
den met Avgas of Mogas. Gesproken wordt over
een kruissnelheid van 139 kts (258 km/h) op
maximaal 15.000 ft (4.572 m), een stijgsnelheid
van 885 ft/min (270 m/min) en een vliegbereik
van 600 nm (1.181 km) dankzij 190 l Avgas.
naast vier inzittenden is een ruimte voorzien
waarin tot 40 kg vracht mee kan. De V1.0 gaat
leeg 738 kg wegen, krijgt een nuttige lading van
417 kg en een MTOW van 1.155 kg. De start-
aanloop en landingsrol bedragen respectievelijk
490 en 480 m. In de cockpit zijn Garmins G500,
een GTn650 en een digitaal JPI-motormonitor-
systeem gemonteerd, evenals Mid Continents
digitaal instrument-back-upsysteem en een
Angle of Attack indicator. De V1.0 komt er ook
in IFR-uitvoering.
16-20_aero2014.indd 20 14-05-14 12:05