PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2013 75
De supervisor is ook in de toren aanwezig.
Het is rustig, rond half vier ‘s middags en alles
is onder controle.
Op airside is ook de vogelwacht actief.
Het is 15:22:26 uur wanneer de vogelwacht
met roepnaam Kievit 2 contact opneemt met
de assistent 2 om de in gebruik zijnde start-
baan 24 met de auto af te rijden, met het doel
de baan op de aanwezigheid van onder meer
vogels en eventueel van vliegtuigen gevallen
ijsresten te controleren.
De baanverkeersleider schakelt op het
‘baantoewijzingspaneel’ het zogeheten ‘baan
bezet’-signaal in voor baan 24. De betreffende
afbeelding van de baan op het paneel begint
te knipperen en een ‘tikker’ zorgt voor een ex-
tra waarschuwingsgeluid.
De baanverkeersleider draait dan ook de
striphouder van het eerstvolgende startende
vliegtuig om, een Boeing 737-300 van Norwe-
gian Air Shuttle, zodat de tekst van de strip in de
desbetreffende striphouder niet meer zichtbaar
is, als teken dat dit vliegtuig niet mag starten.
Kruisende 747
Om 15:23 vraagt de bemanning van een Kalit-
ta Air Boeing 747-vrachtvliegtuig (N703CK)
toestemming om, komende vanaf het Sierra
platform (S-platform), baan 24 bij S2 te krui-
sen. De grondverkeersleider geeft hiervoor
toestemming.
Het ‘baan bezet’-signaal is al door de
baanverkeersleider aangezet vanwege de vogel-
wacht en ook de strip van de Boeing 737 is al
door hem omgedraaid. Bij het toestemmingge-
ven voor het kruisen van de Boeing 747 dient
de baanverkeersleider de betreffende stopbar
te deactiveren. Het ‘baan bezet’-signaal gaat
door deze handeling automatisch knipperen
en ook de tikker wordt hoorbaar. Bij dit incident
is het ‘baan bezet’-signaal echter al handmatig
door de baanverkeersleider ingeschakeld.
Om 15:23:49 uur informeert de baanver-
keersleider, met de microfoon van assistent 2,
de vogelwacht dat een vliegtuig baan 24 gaat
kruisen. Hierop antwoordt de vogelwacht dat
dit bericht is ontvangen. Kievit 2 stopt en laat
de Boeing 747 voorlangs gaan. Om 15:25:30
uur kruist de Boeing 747 baan 24.
Nadat het kruisende vliegtuig zich vrij van
de baan 24 heeft gemeld, drukt de baanver-
keersleider vervolgens het knipperende signaal
op het baantoewijzingspaneel uit. De afbeel-
ding van de betreffende baan brandt dan weer
ononderbroken ten teken dat de baan gebruikt
kan worden voor starts en landingen. Tevens
draait hij de striphouder van de Boeing 737
weer terug.
Take-off
De baanverkeersleider scant de startbaan visu-
eel en geeft om 15:26 uur startklaring aan de
Boeing 737. Wanneer de 737 aan de start be-
gint, is de afstand tussen Kievit 2 en het vlieg-
tuig 1.680 m.
Om 15:27:22 uur komt de Boeing 737
los van de grond, op dat moment is de vogel-
wacht 1.740 m verwijderd. Vervolgens vliegt
door: Harro ranter, tHe aviation Safety network
Het baantoewijzingspaneel. (foto: ovv)
Tijdlijn van gebeurtenissen. (illustratie: ovv)
74-75-76_ongeval.indd 75 21-05-13 11:25