72 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2013
waarbij het totale ontwerp niet of nauwelijks
werd aangepast. Door de jaren heen vonden
de grootste aanpassingen plaats bij de motor,
propeller en bewapening. Fabrikant Bell Aircraft
had vanaf het begin in zijn ontwerpfilosofie
drie hoofddoelen voor de P-39: genoeg zicht
voor de piloot, een zware bewapening, en
goede landing- en taxi-eigenschappen. Aan al
deze eisen werd ruim voldaan, maar er werd
ingeboet op andere gebieden.
‘One, of the many’
Een van de bekendste P-39’s, die vele jaren in
het Europese, en dan met name het Engelse
luchtruim rondvloog, was de P-39Q6 ‘Brooklyn
Bum 2nd’. Het toestel was van 1994 tot en
met 2009 eigendom van de Fighter Collection,
en was tussen 2004 en 2009 luchtwaardig.
Deze echte WOII-veteraan werd in 1973 ver-
waarloosd gevonden op de luchthaven Tadji in
Nieuw-Guinea. Tijdens de oorlog vloog dit toe-
stel vanaf Nieuw-Guinea voor de 71e Tacti-
sche Verkenningsgroep, met hoofdzakelijk pi-
loot Peter A. McDermott aan de knuppel, tot-
dat het in 1944 werd vervangen en achterge-
laten voor de P-40.
Driekwart eeuw na de eerste vlucht moet
geconcludeerd worden dat de P-39 een echte
Cobra was, echter zonder gif. Europeanen rest
tegenwoordig een reis naar de Verenigde Staten
om een van de weinige nog luchtwaardige, gra-
cieuze P-39’s te kunnen bewonderen.
door: ramon van opdorp
historie
Het voor die tijd zeer vooruitstrevende intrekbaar landingsgestel met neuswiel, in plaats van staartwiel.
P-39 Airacobra in het kort
Bemanning 1
Motor Allison vloeistofgekoelde
V-1710-85 V-12, 1.200 pk
Lengte 9,2 m
Spanwijdte 10,4 m
Hoogte 3,8 m
Leeggewicht 2.425 kg
MTOW 3.800 kg
Klimsnelheid 19 m/sec
Max. snelheid 605 km/h
Max. duiksnelheid 525 km/h
Vliegbereik 840 km
Plafond 10.700 m
Bewapening 1 x 37mm-kanon,
later 20mm-kanon
2 x 12,7mm-machinegeweren (neus)
4 x 7,62mm-machinegeweren (vleugels)
230 kg bommenlast
De cockpitdeuren openen zijwaarts.
De grote luchtinlaat bevindt izh achter de cockpit .
70-71-72_p-39airacobra.indd 72 21-05-13 11:25