56 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2013
Momenteel worden met name in Amerika,
China en Japan experimenten uitgevoerd met
elektrisch aangedreven vliegtuigen. In Europa
is het vooral Frankrijk, waar een tiental bedrij-
ven en researchgroepen aan elektrische mo-
dellen werkt. Soms ontwerpen onderzoekers
een vliegtuig dat zowel op het gebied van ae-
rodynamica als van voortstuwing compleet
nieuw is, maar meestal beperken zij zich ertoe
betrouwbare motoren te ontwikkelen om deze
vervolgens in te bouwen in geschikte, reeds
bestaande vliegtuigmodellen. Een voorbeeld
daarvan is de CC001, die aan de basis ligt van
de Flying Electron.
CC01
Meer dan dertig jaar geleden ontwierp Claude
Chudzik de CC01: een canardvliegtuig met
duwschroef dat net als de meeste canards uit
die tijd gebaseerd was op de ontwerpen van
Burt Rutan. Waar de meeste zelfbouwers ech-
ter vertrekken van een ergens aangekochte
bundel bouwtekeningen, begon Chudzik zijn
werk met een leeg blad tekenpapier. Dat was
mogelijk omdat hij veel ervaring had als piloot
én als ontwerper bij SNECMA. Aan kennis ont-
brak het hem dus niet.
Chudziks canard wordt aangedreven door
een conventionele tweetaktverbrandingsmotor
van 25 pk. Het toestel maakt enkele geslaagde
proefvluchten, maar wordt dan weer vergeten
omdat Chudzik bij SNECMA onder druk staat
om een nieuwe dieselmotor voor de luchtvaart
te ontwerpen. De canard wordt opgeborgen in
een aanhangwagen en blijft ongebruikt staan
op het vliegveld.
Teamwerk
Enkele jaren geleden ontdekte Frédéric Laude
de canard van Chudzik. Laude is zelf amateur-
piloot en bouwde reeds een Vans RV7. Hij kan
Chudzik er niet alleen van overtuigen om het
canardproject opnieuw op te starten, maar ook
om het vliegtuig te voorzien van elektrische
aandrijving. Ze beseffen dat een dergelijk pro-
ject niet door twee personen gerealiseerd kan
worden. Het team wordt daarom uitgebreid
met Rémy Audebert, die niet alleen al een
Elektromotor aangedreven vliegtuigen zijn ‘in’. Steeds vaker
duiken berichten op over elektrische prototypes, zoals de uit
Frankrijk afkomstige Flying Electron die in het vroege voor-
jaar van 2013 voor het eerst vloog.
Franse ‘elektrische’ canard
door: jozef Mols
ontwikkelingen
De EX-TX26RSD-aandrijving levert 50 pk.
56-57_elektrovliegtuig.indd 56 21-05-13 11:21