42 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2013
in the picture
Sikorsky S-76D in het kort
Aantal inzittenden (piloot/passagiers) 2/6
Motor(en) start/continu vermogen pk 2 x PW210, 2 x 1.050
Aantal rotorbladen 4
Diameter hoofdrotor (m) 13,41
Diameter staartrotor (m) 2,44
Lengte (m) 16,00
Breedte (m) 3,04
Hoogte(m) 4,39
Binnenmaten (l x b x h) 2,41 x 1,35 x 1,93
Brandstofvoorraad (l) 1.116
Leeggewicht (kg) 3.269
Max. startgewicht (kg) 5.306
Vne 155 kts (287 km/h)
Kruissnelheid 154 kts (285 km/h)
Klimsnelheid n.o
Vliegbereik 441 nm (818 km)
Dienstplafond 15.000 ft (4.572 m)
Hoverplafond (met grondeffect) 9.700 ft (2.957 m)
Hoverplafond (geen grondeffect) 5.000 ft (1.524 m)
Max. vliegduur 4:25 uur
Prijs US$ 11.614.000
Door: ruuD Vos – Foto’s: sikorsky AircrAFt corp
stillere staartrotor en een ijspro-
tectiesysteem (Rotorcraft Icing
Protection System, RIPS). Nieuw
zijn ook de autopilot om vier as-
sen, de Quietzone-technologie die
de transmissiekast nog stiller moet
maken, en Active Vibration Control
(AVC) dat het leven aan boord
verder moet veraangenamen.
Geavanceerd
In de cockpit kan de al even nieu-
we Thales TopDeck-cockpit met
geïntegreerde avionica en Collins
Pro Line 21 comm/nav radio
suite worden aangetroffen. De
belangrijkste gegevens worden
hier getoond op vier grote beeld-
schermen. Te denken valt aan
informatie uit het grondnadering-
waarschuwingsysteem (EGPWS),
informatie over omringend vlieg-
verkeer (TCAS1), weerinformatie
(Honeywell Primus 660) en GPS
moving map.
Nieuw is ook het Flight Manage-
ment System (FMS) dat met
cursorbediening geactiveerd
wordt, evenals het Health Usage
Monitoring System (HUMS) dat
alle boordsystemen in de gaten
houdt. De S-76D moet kruis-
snelheden halen van ruim 287
km/h bij een bereik van 817
km.
Orders
Na de certificatie is Sikorsky
erin geslaagd meer dan vijftig
orders voor het toestel binnen
te slepen waarvan een groot
aantal op de Heli-Expo 2013 in
Las Vegas is opgetekend. Tijdens
die beurs bestelde de in Ierland
gevestigde financierings- en
leasemaatschappij Milestone
Aviation Group er in ieder geval
zeven met opties op nog eens
tien. Ook de Britse Bristow
Group bestelde in Las Vegas 24
S-76D’s terwijl PT Travira Air uit
Indonesië en het Arkansas Child-
ren’s Hospital (ACH) er elk twee
bestelden.
Opmerkelijk is de order voor vier
toestellen van dit type door Chi-
na’s Ministry of Transport’s (MOT)
Rescue and Salvage Bureau. Met
een tegenvallende marktvraag lijkt
het dus vooralsnog wel mee te
vallen.
duurt voordat het toestel na uit-
voerige tests met drie prototypes
door de Amerikaanse luchtvaart-
autoriteiten wordt gecertificeerd.
Ondanks het ‘bedaagde’ ontwerp
is de D-versie vrijwel geheel uit
composietmaterialen opgebouwd.
Ook heeft de helikopter vier
kunststof hoofdrotorbladen, een
De helikopter heeft een Rotorcraft Icing Protection System (RIPS).
Sinds de certificatie zijn meer dan vijftig orders geplaatst.
39-42_ITP.indd 42 21-05-13 11:18