Pagina 34 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2013

34 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2013
Door ruuD Vos
Pipistrel
De super gestroomlijnde
Pipistrel Panthera vloog 4
april 2013 voor het eerst
en werd kort daarna naar
Friedrichshafen overge-
vlogen. De Sloveense
vierzitter is grotendeels uit
koolstofvezels opgetrokken. Ook wordt kevlar en lichtge-
wicht titanium toegepast. De achterbank kan dankzij de
brede cabine in een 2+1-configuratie worden geleverd.
Standaard zijn ledverlichting en airco aanwezig, evenals
cabineventilatie die het interieur koelt. In het toestel zijn
geen hydraulische leidingen aanwezig; alles zal elektrisch
worden bediend. Voor het brandschot een 210 pk sterke
Lycoming IO-390 waarmee een kruissnelheid van 370
km/h mogelijk wordt bij een geprojecteerd uurverbruik
van 38 l Mogas. Gesproken wordt over een vliegbereik
van meer dan 1.950 km. Een speciaal ontworpen uit-
laatsysteem moet de geluidsoverlast tot een minimum
beperken. De Panthera zal in de loop van 2013 in eerste
instantie geleverd worden als LongRange-bouwkit (‘facto-
ry build assist’) en in 2014 ook als ready to fly. In dat jaar
komen ook Hybrid- en Elektravarianten beschikbaar.
Cessna
Cessna was met een zware
delegatie aanwezig, waar-
onder Jodi Noah (links op
de foto). Noah is als ‘vice
president of single-engined
propeller aircraft’ ook ver-
antwoordelijk voor een-
motorige Cessna’s voor de
Europese markt. “We willen
met de vernieuwde Caravan
EX en de razendsnelle TTx
laten zien dat we wel dege-
lijk een speler van belang
zijn”, legt ze uit. “Daarom gaan we onze aanwezigheid in
Europa de komende jaren veel nadrukkelijker onder de
aandacht brengen.” Cessna toonde tevens het 227 pk
sterke SR305-230E-C1-dieselblok dat in de Turbo Sky-
lane JT-A wordt gebruikt. (Foto’s: Pressedienst Messe Friedrichshafen)
FK Light planes
Twee bijzondere creaties
op de stand van Peter
Funk van FK Light planes.
Funk wist in 2012 al al-
ler ogen op zich gericht
dankzij de Fk14 Lemans II
in cabrio-uitvoering, maar
verraste ook in 2013 met
twee noviteiten. De eerste
in de vorm van een exacte replica van de Bücker Jungmann,
die onder de projectnaam Fk131 in samenwerking met Podes-
va Air in een beperkte oplage van tien stuks wordt gebouwd.
De fraaie dubbeldekker is in dezelfde kleuren gespoten als het
origineel tijdens de Olympische Zomerspelen van 1936. De
Fk131 wordt aangedreven door een Walter Micron IIIC-motor
die is afgeleid van de oorspronkelijk gebruikte Hirth HM60R.
(Foto: Pressedienst Messe Friedrichshafen)
Ook het Mustang Fk51-model op 70% van de ware grootte
‘viel in de prijzen’. Het toestel heeft een Vne van 370 km/h
en kan een belasting liggend tussen +8 en -4G aan. Bij mon-
tage van een Rotax 912 ULS (100 pk) of 914 UL (115 pk) zijn
inmiddels al snelheden
opgetekend van 260-280
km/h. Funk ontwikkelde
de metalen Fk51 in samen-
werking met ScaleWings.
De marktintroductie wordt
in 2014 verwacht.
EuroSport Aircraft
Deze EuroSport Aircraft Crossover is een Portugees product
dat het midden houdt tussen een motorzwever en een zweef-
vliegtuig. De kunststof tweezitter wordt aangedreven door
twee intrekbare elektromotoren die tijdens de start elk 40 kW
leveren en gedurende de vlucht 30 kW. Voor het toestel wordt
een leeggewicht opgegeven van 307 kg en een MTOW van
600 kg. Verkrijgbaar met een spanwijdte van 9,6 m, vijftien m
en een variabele spanwijdte. Bij
een spanwijdte van vijftien m
bedraagt de Vne 249 km/h en
de overtreksnelheid 65 km/h.
Het toestel kan op lithium-
BSM-accu’s vliegen of met uit
een eenschijfswankelmotor
opgewekte elektriciteit.
industrie
30-34_aero2013.indd 34 21-05-13 11:16