Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 06-2013

PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2013 11
www.pilootenvliegtuig.nl
internationaal
Aerostar
Aerostar vierde in april haar zestigste verjaar-
dag. De Uzina de Reparatii Avioane (URA)
werd in 1963 opgericht om vliegtuigen van
de Roemeense luchtmacht te reparen en te
onderhouden. Sindsdien werden er meer dan
3.500 MiG’s 21 en 29 aangeboden. Tegen-
woordig zijn de activiteiten van meer civiele
aard en wordt ongeveer zeventig procent van
de omzet binnen deze sector gerealiseerd.
Aerostar nam midden 2012 een nieuwe
onderhoudshangar in gebruik met een op-
pervlakte van 5.000 m2. Een van de eerste
klanten die daar gebruik van maakten, was
Sky Wings Airline die er een A320 stalde voor
groot onderhoud. Het bedrijf heeft een EASA
Part 145-onderhoudserkenning en heeft
sinds 2004 meer dan 200 C- en D-checks
uitgevoerd bij vliegtuigen van ruim twintig
luchtvaartmaatschappijen, waaronder Boeings
van het type 737, de A320, BAe 146/Avro
RJ-verkeersvliegtuigen en Rolls-Royce M250-
turboshaftmotoren. Het Britse BAE Systems
is er tevens vaste klant en liet er onder meer
BAe 146/Avro RJ-verkeersvliegtuigen ombou-
wen tot vrachtvliegtuig. n
AGUSTAWESTLAND
AW169
AgustaWestland (AW) gaat voor de nieuwe
AW169 op Northeast Philadelphia Airport een
nieuwe assemblagelijn bouwen waar vanaf
2014 de eerste AW169’s moeten worden
afgeleverd. De nieuwe Amerikaanse lijn krijgt
een jaarcapaciteit van twintig helikopters. AW
zal de helikopter ook bouwen in Vergiate (Ita-
lië) en in de Britse vestiging in Yeovil. Door
het toestel op drie plaatsen te bouwen, hoopt
de fabrikant flexibeler te kunnen inspelen op
verschuivingen in de marktvraag. De AW169
voltooide medio mei 2012 de eerste vlucht.
AW sleepte sinds de introductie ervan in 2010
meer dan tachtig orders in de wacht. Het
toestel zal naar verwachting in 2014 leverbaar
zijn. AW heeft momenteel met vier testtoestel-
len bijna 200 uur gevlogen. n
AW169 AAS
AW heeft in het kader van het Amerikaanse
Army Armed Aerial Scout (AAS) programma
een missievariant ontwikkeld uit de AW169,
de AW169 AAS. De missievariant kan worden
uitgerust met verschillende wapensystemen.
Ook is het toestel geschikt voor geavanceerde
(data)communicatiesystemen en sensoren
terwijl het tevens uitgerust kan worden met
een Helmet Mounted Display (HMD) / Head-
up Display (HUD).
De AW169 AAS krijgt een maximaal startge-
wicht van 4,5 ton en gaat plaats bieden aan
maximaal tien passagiers. Twee grote schuif-
deuren moeten het in- en uitstappen verge-
makkelijken. Dankzij twee Pratt & Whitney
Canada PW210-turboshaftmotoren kan een
kruissnelheid van meer dan 250 km/h worden
gehaald. n
Bell V-280 Valor
Bell Helicopter wil met de nieuwe V-280
Valor-tiltrotor meedingen naar een grote
order voor de Amerikaanse strijdkrachten.
De U.S. Army is in het kader van het Joint
Multi-Role (JMR)/Future Vertical Lift (FVL)
programma op zoek naar een vervanger
van de Sikorsky UH-60 Black Hawk die
rond 2030 aan het einde van zijn levens-
duur is.
Het nieuwe toestel moet snelheden
kunnen halen tot ruim 420 km/h, maar
volgens Bell voldoet de V-280 al ruim-
schoots aan die voorwaarde. Met elf pas-
sagiers aan boord wordt een snelheid ge-
projecteerd van 520 km/h bij een missie-
bereik van minimaal 500 km. De nieuwe
tiltrotor zou in 2017 kunnen vliegen, en
kunnen meeliften op de inmiddels met
de V22 Osprey opgedane ervaringen. n
Tecnam
Lezers van het Duitse luchtvaartmagazine Flie-
germagazin hebben de Tecnam P Twenty Ten
uitgeroepen tot het beste General Aviation-
vliegtuig dat op de AERO 2013 te zien was.
Het testprogramma van de P Twenty Ten
verloopt ondertussen dusdanig voorspoedig
dat de fabrikant de certificatie ervan in de loop
van dit jaar verwacht. De eerstvolgende certifi-
catiestappen die binnenkort worden genomen,
betreffen het testen van de Night VFR-cockpit,
het onder de loep nemen van IFR- en RNP
RNAV-capaciteiten en de werking van de auto-
pilot. Afsluitend worden tests uitgevoerd met
‘light’ versies van de P Twenty Ten met vaste
spoed propeller en analoge cockpit. n
08-15_Nieuws.indd 11 22-05-13 08:47