PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 69
7 MAART
WASHINGTON-
NATIONAL
AIRBUS A319 EN
ERJ-175
CAT. N.N.B.
United Airlines vlucht
UA2003, een Airbus A319-
131, brak de start van baan
01 af op Washington-Ronald
Reagan National Airport
(Virginia) toen Republic Air-
ways vlucht AA4736, een
Embraer ERJ-175LR, zonder
toestemming de baan over
taxiede bij taxibaan F. Deze
bevindt zich ongeveer 750
meter voorbij de baandrem-
pel van baan 01.
18 MAART
BURBANK
BOEING 737 EN
BELL 505
CAT. N.N.B.
Southwest Airlines
vlucht WN2023, een
Boeing 737-700,
moest op last van de
verkeersleider de na-
dering van baan 08 af-
breken omdat er nog
een Bell 505 van de
Los Angeles Fire De-
partment op de baan
stond. De heli was
touch-and-goes aan
het oefenen, maar was
niet snel genoeg weg.
4 FEBRUARI
AUSTIN
BOEING 767 EN BOEING 737
CAT. A
Het had weinig gescheeld of FedEx-vlucht FX1432, een Boeing 767-
32LF, en Southwest Airlines vlucht WN708, een Boeing 737-79P, waren
op Austin-Bergstrom International Airport (Texas) met elkaar in botsing
gekomen. Aan boord van het pakjesvliegtuig van FedEx waren drie be-
manningsleden en de Southwest Boeing had 128 inzittenden.
Op het moment van het incident, even na half zeven in de ochtend,
was er weinig vliegverkeer. Het weer was slecht, met een zicht van 0,25
mijl (402 m) in mist met een verticaal zicht van 200 voet (61 m) vanaf
de grond.
Ten tijde van het incident vloog de FedEx-vlucht een CAT III instrument-
nadering van 18L. De verkeersleider gaf toestemming om te landen.
Toen gaf de copiloot van vlucht 708 aan dat ze voor de baan stonden,
klaar voor vertrek. De verkeersleider verleende toestemming op te stij-
gen van baan 18L en waarschuwde dat er een FedEx Boeing 767 op
drie mijl (4,8 km) van de baan op de eindnadering zat. Southwest 708
taxiede de baan op en stopte, zodat de gezagvoerder de controle kon
overdragen aan de copiloot, die begon met de startprocedure.
De gezagvoerder van de FedEx 767 was bezorgd over de positie van
Southwest 708 en checkte bij de verkeersleider of ze toch echt moch-
ten landen. De verkeersleider gaf aan dat Southwest 708 al aan de start
was begonnen. Met de FedEx op 0,7 mijl (1,1 km) van de baan checkte
hij nog even bij Southwest 708, waarbij de gezagvoerder reageerde:
“Rolling now.”
Toen de FedEx een hoogte van 150 voet (46 m) had bereikt, zag de co-
piloot de Boeing 737 ongeveer 1.000-1.500 voet (300-450 m) voor
zich. Hij gaf opdracht voor een go-around. Een van de FedEx-piloten
deed toen een oproep via de radio: “Southwest abort … FedEx is on
the go.” De Boeing 737 brak de start echter niet af. De FedEx vloog pre-
cies over de 737 en op een gegeven ogenblik zat er maar 30 meter tus-
sen beide vliegtuigen.
Bij het einde van de baan gaf de verkeersleider instructies aan FedEx
1432 om een heading van 080 naar links aan te houden. Tegelijkertijd
week Southwest naar rechts uit. FedEx 1432 landde uiteindelijk veilig
na een tweede nadering.
Flight tracks van FX1432 en WN708. Flight tracks van de Bell 505 en WN2023.
Flight tracks van US2003 en AA4736.
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 69 17-04-2023 14:03