Pagina 67 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 67
Bijschrift
??
? ?
12 JANUARI
BALTIMORE/WASHINGTON
BOEING 737 EN VOERTUIG
CAT. B
Southwest Airlines vlucht WN471, een Boeing 737-700, kreeg
toestemming om op te stijgen van baan 15R op Baltimore/Wash-
ington International Thurgood Marshall Airport (Maryland). Tege-
lijkertijd kreeg een ambulance toestemming van de grondver-
keersleider om baan 10 over te steken en te wachten voor 15R.
De bestuurder gaf een foutieve read-back, “cross runway 10 and
15R’, maar dit merkte de verkeersleider niet op. Daarop stak de
ambulance zonder toestemming de baan over. Op hetzelfde mo-
ment was de Boeing 737 aan de startaanloop op baan 15R be-
gonnen. Het vliegtuig kruiste de weg op acht meter hoogte met
een snelheid van 146 knopen (270 km/h). Op dat moment was
de ambulance op taxibaan Y, ongeveer achttien meter van de
kant van de startbaan. De kleinste onderlinge afstand was 53
meter.
9 JANUARI
SANTA BARBARA
BOEING 737 EN VOERTUIG
CAT. B
Southwest Airlines vlucht WN1817, een Boeing 737-700, was bezig
aan de nadering van baan 7 op Santa Barbara Airport (Californië)
toen de verkeersleider toestemming gaf aan een voertuig om via
taxibaan C baan 7 op te rijden voor een inspectie. Vervolgens gaf
hij toestemming aan de 737 om te landen op diezelfde baan. Op
dat moment bevond de 737 zich nog 7 mijl (11,3 km) voor de
baan. Pas op het laatste moment had de verkeersleider zijn fout
door en op 0,4 mijl (640 m) voor de baan kreeg vlucht WN1817
instructies om een go-around te vliegen. Hierbij vloog de 737 op
een hoogte van dertig tot zestig meter over het voertuig. Op het
moment van het incident was het zicht slecht.
Het kruispunt van baan 7 en taxibaan C blijkt een achilleshiel te
zijn op Santa Barbara Airport, omdat dit punt op de FAA-vliegveld-
kaart staat aangegeven als runway incursion ‘hot spot’.
Vliegveldkaart Santa Babara: kruising RWY7 en TWY C bij Hot Spot (HS) 1.
13 JANUARI
NEW YORK-JFK
BOEING 737 EN BOEING 777
CAT. B
Niet de ernstigste categorie runway incursion, maar wel één die veel
media-aandacht kreeg: het incident met American Airlines vlucht
AA106, een Boeing 777-200 en Delta Air Lines vlucht DL1943, een
Boeing 737-900ER, op New York-JFK Airport. Het incident vond
plaats rond kwart voor negen in de avond. Vlucht AA106 kreeg in-
structies van de grondverkeersleider om van het platform naar baan
4L te taxiën via taxibaan B en te stoppen voor taxibaan K. Terwijl de
Boeing 777 het platform verliet, gaf de verkeersleider toestemming
om baan K over te steken. Aangekomen bij het kruispunt van taxi-
banen B en K reed het vliegtuig rechtdoor, taxibaan J op. Deze taxi-
baan kruiste de actieve startbaan 4L…
Op datzelfde moment kreeg Delta 1943 toestemming om op te stij-
gen van baan 4L. Toen het toestel een snelheid had van 80 knopen
(148 km/h), 2.700 voet (823 m) van het kruispunt met taxibaan J,
ging het alarm in de verkeerstoren af. JFK Airport beschikt namelijk
over een Airport Surface Detection Equipment, Model X (ASDE-X) sy-
steem dat de bewegingen van vliegtuigen en voertuigen op de grond
monitort. De toren krijgt een alarm wanneer het systeem ziet dat er
een conflict ontstaat. In dit geval de Boeing 777 die baan 4L overstak
en Delta 1943 die aan de start was begonnen. De verkeersleider gaf
onmiddellijk opdracht aan de Delta-crew om de start af te breken.
Net voorbij de 100 knopen (185 km/h) werd de start afgebroken. Het
dichtste naderingspunt tussen de twee vliegtuigen was 1.400 voet
(430 meter). Het incident kreeg een bijzondere wending toen de be-
manning van de Boeing 777 weigerde mee te werken aan het onder-
zoek van de Amerikaanse onafhankelijke onderzoeksraad NTSB. Er
moest een dagvaarding aan te pas komen om medewerking af te
dwingen.
Taxiroute van AA106.
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 67 17-04-2023 14:03