PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 65
Jacques Schneider aan het stuur
van een waterglijboot.
In 1914 ging de cup naar Groot-Brittannië.
nog vers in zijn geheugen vlóóg hij dit keer over de finish, waarmee een
Fransman in een Frans vliegtuig met een Franse motor winnaar werd
van de Schneidertrofee 1913.
MONACO 1914
Zoals in het reglement stond, mocht de winnaar van de vorige wedstrijd
bepalen waar de volgende wedstrijd zou worden gehouden. De plaats,
het traject en het aantal rondes waren weer hetzelfde als het vorige jaar.
De wedstrijd trok dit keer deelnemers aan uit Frankrijk, Duitsland, het
Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en de Verenigde Staten, inclusief de vier
piloten die in 1913 deelnamen. Prévost, winnaar van de vorige wed-
strijd, viel tot verrassing van iedereen uit tijdens de eliminatieproeven.
De Britse hoop was gevestigd op Howard Pixton in zijn Sopwith Tabloid-
tweedekker met een 100 pk Franse Gnome Monosoupape-motor. Sop-
with had veel steun gehad aan overheidsorders voor de verbouwing en
constructie van de wedstrijdversie van de Tabloid. Tijdens de wedstrijd
op 20 april 1914 bleek al snel de superieure snelheid van dit kleine
vliegtuig. Pixton deed twee uur en dertien seconden over de verplichte
28 rondes. De Fransen gaven hem een enthousiaste ontvangst, waarna
hij nog twee ronden doorvloog om een nieuw wereldrecord voor water-
vliegtuigen te vestigen van 139,36 km/h over 300 km. Alle andere kan-
didaten waren langzamer, vielen uit of gaven op.
In de Britse pers werd nauwelijks aandacht aan de overwinning van Pix-
ton besteed. Vliegtuigbouwer Sopwith gaf toe dat de Franse Gnome-mo-
tor een belangrijk aandeel had in het succes van het Britse team en in
de vooruitgang van de luchtvaart. Nu het Verenigd Koninkrijk de editie
van 2014 had gewonnen, was het aan hen om de volgende wedstrijd te
organiseren. Door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog zou de vol-
gende editie van de Schneider Cup pas weer plaatsvinden in september
1919, te Bournemouth in Engeland.
SPITFIRE
Door de ontwikkelingen in de luchtvaart werden latere wedstrij-
den van de Schneider Cup wel degelijk een soort racewedstrijden.
Die eindigden in 1931 met de overwinning van de Supermarine S-
6B met Rolls-Roycemotor, die op zijn beurt weer van grote invloed
was op het ontwerp van de Supermarine Spitfire. Hoewel dat ra-
cen niet was wat Schneider voor ogen had, droeg de cup zo wel
bij aan de ontwikkeling van de luchtvaart in het algemeen. Schnei-
der begon zijn interesse in de wedstrijden te verliezen naarmate
duidelijk werd dat ze niet meer bijdroegen aan zijn droom van de
ontwikkeling van grote vliegboten die de aarde omspanden. De
laatste wedstrijd waarbij hij aanwezig was, was in 1926. Hij over-
leed op 1 mei 1928 op een leeftijd van 49 jaar.
62-63-64-65_schneidercup.indd 65 17-04-2023 14:02