Pagina 64 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

64 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
HISTORIE Door: Thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
MONACO 1913
De eerste wedstrijd voor de Schneidertrofee werd gehouden op 16 april
1913. Acht Franse piloten deden hun best om lid te mogen worden van
het Franse team. Dat was niet onverwacht, gezien de leidende rol van
Frankrijk op luchtvaartgebied in die tijd. Tijdens de competitievluchten
van de twee weken durende ‘Monaco watervliegtuigen-meeting’ werd
door een combinatie van slecht weer, mechanische storingen en vlieger-
fouten het aantal deelnemers gereduceerd tot het vereiste aantal van
drie deelnemers. Het ging om Gabriel Espanet met een Nieuport, Mauri-
ce Prévost met een Deperdussin en Roland Garros met een Morane
Saulnier. Alle drie de toestellen waren verspannen eendekkers op drij-
vers. De enige andere deelnemer was Charles Weymann, die de Ver-
enigde Staten vertegenwoordigde met een Nieuport.
Nu het aantal Franse deelnemers was gereduceerd tot drie, was er geen
noodzaak meer om eliminatieproeven te houden. Alle drie de Franse
deelnemers completeerden de twee ronden van het tienkilometertra-
ject, dat was uitgezet in de baai van Roquebrune tussen Monte Carlo en
Cap Martin. Als bewijs van zeewaardigheid moesten ze eenmaal landen
en 500 meter over open zee taxiën. Het is niet bekend of de Amerikaan
Weymann ook deze proeven aflegde.
Op de dag van de wedstrijd was het schitterend weer. De zon scheen
en er was weinig wind. Dat kwam de deelnemers goed uit, want zij
moesten over de startlijn taxiën en doorgaan over het water gedurende
de helft van het traject, voordat zij het luchtruim mochten kiezen. Er wer-
den lootjes getrokken en Prévost won. Hij was als eerste weg en voltooi-
de de eerste van de vereiste 28 rondes in 11,25 minuten. Inmiddels
was Garros begonnen met taxiën, maar die verdronk zijn motor door het
opspattende water als gevolg van zijn dolfijnachtige start. Terwijl hij werd
teruggesleept naar het land, achtervolgden Weymann en Espanet hun ri-
vaal Prévost. De hogere snelheid van beide Nieuports werd echter ge-
compenseerd door het behendig ronden van de vier keerpunten door
Prévost. Espanet kreeg motorpech en moest landen. Garros, die net zijn
taxitest had uitgevoerd, zag dat Prévost en Weymann zo fantastisch vlo-
gen dat hij de handdoek in de ring gooide. Met nog een kwart van de
wedstrijd te gaan had Weymann een voorsprong van drie minuten.
Prévost, die als eerste was gestart, had inmiddels zijn 28 rondes gevlo-
gen en landde vijfhonderd meter voor de finishlijn. Hij kwam binnen
met een totale tijd van twee uur en vijftig minuten. Maar hij had echter
het reglement niet goed gelezen, waarin stond dat deelnemers over de
finish moesten vliegen. Het leverde Prévost een diskwalificatie op. Een
advies om terug te keren en alsnog over de finish te vliegen, sloeg hij in
de wind. Weymann moest intussen met nog vier rondes te vliegen een
ongeplande landing maken in verband met een gebarsten olieleiding.
Toen zijn Nieuport aan land was gebracht, bleek dat de hele Gnome-
motor moest worden vervangen, waardoor de Amerikaanse deelname
ten einde kwam.
De Morane van Prévost werd onmiddellijk weer gestart, doorstond de
taxieproef en begon aan zijn rondes. Met zijn vergissing en het advies
Maurice Prévost begint aan zijn wedstrijd.
62-63-64-65_schneidercup.indd 64 17-04-2023 14:02