PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 61
Chuck Yeager, merkt op dat het vliegtuig gaat stampen met de neus bij
snelheden vanaf Mach 0.8. Bij hogere snelheid heeft de neus de nei-
ging naar beneden te duiken en gaat het vliegtuig in alle mogelijke rich-
tingen zwenken. Daarom wordt de dikte van de achterzijde van de flap/
remkleppen vergroot door er strips balsahout tussen te plaatsen, waar-
door ze steeds vijf graden open blijven staan. De vliegkwaliteiten verbe-
teren en er doen zich geen problemen meer voor tot bij een snelheid
van Mach 0.92 (1.127 km/h).
ONGESCHIKT?
Uit de problemen met beide toestellen wordt afgeleid dat een configura-
tie zonder staartvleugel niet geschikt is voor snelheden die Mach 1 be-
naderen. Onterecht, want later zou de Chance Vought F7U Cutlass het
tegendeel bewijzen. Beide prototypes ontsnappen wel aan de slopers-
hamer. De eerste X-4 wordt overgebracht naar de Air Force Academy in
Colorado Springs en later teruggebracht naar Edwards Air Force Base
waar het toestel wordt tentoongesteld. Het tweede exemplaar krijgt een
laatste rustplaats in het Air Force Museum op de Wright Patterson Air
Force Base in Dayton.
Bijschrift
Klein en compact.De X-4 was geen pretje om te vliegen.
luchtruim met Northrop-testpiloot Charles Tucker in de cockpit, gevolgd
door de 46-677 in juni 1949.
TEGENSLAG
Met de eerste X-4 worden slechts tien proefvluchten gemaakt die nooit
langer duren dan 45 minuten, gezien de beperkte inhoud van de brand-
stoftank. Ze verlopen met veel tegenslagen. Het vliegtuig voldoet niet
aan de verwachtingen. Het is bijzonder instabiel en het lukt niet om su-
persone snelheden te bereiken (wat overigens ook niet in het contract
met NACA was voorzien). Bovendien rijdt een tractor tegen de vleugel
van de 46-676 waardoor reparaties het testprogramma verder vertragen.
Wanneer de proefvluchten worden gestaakt, wordt het vliegtuig een
bron van onderdelen voor de tweede X-4 die dan aan zijn testvluchten
begint.
Ook de 46-677 vertoont tekortkomingen. Zo zijn er problemen met de
deuren van het landingsgestel en bovendien lekken de brandstoftanks.
Maar vooral heeft het vliegtuig een erg onaangenaam vlieggedrag. Na de
tien voorziene proefvluchten wordt het toestel overgedragen aan de
luchtmacht. Ook het team testpiloten van de luchtmacht, waaronder
DE NORTHROP X-4 BANTAM
IN HET KORT
Bemanning 1
Motor 2 x Westinghouse J30-turbojet
Lengte 7,09 m
Spanwijdte 8,18 m
Hoogte 4,52 m
Maximale snelheid 1.030 km/h
Plafond 13.400 m
60-61_northropx4.indd 61 17-04-2023 14:02