PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 57
weging naar links. De hoofdwielen van het vliegtuig raakten in een tra-
verserende conditie de baan waarna het neuswiel volgde. Terwijl het
neuswiel inveerde, kwamen de hoofdwielen los waarna de neus van het
vliegtuig omhoogkwam. De instructeur nam na het eerste contact met
de baan de besturing over en gaf vol vermogen.
Vervolgens rolde het vliegtuig naar rechts, waarbij de rechtervleugel en
het neuswiel de grond raakten. Het vliegtuig maakte een grondzwaai en
kwam 180 graden gedraaid, rechts van de landingsbaan in het gras tot
stilstand. Beide inzittenden bleven ongedeerd.
Volgens de OVV was de naderingssnelheid van 65-70 knopen tot een
hoogte van 100 voet goed, maar het afvangen gebeurde te hoog boven
de baan. De snelheid zakte te veel, de neus kwam omhoog en het
vliegtuig raakte overtrokken.
BIJNA-BOTSING
Vliegtuigen die elkaar te dicht naderen blijft een punt van zorg. Op 12
augustus 2022 was het weer raak in het circuitgebied van Teuge. Een
Cessna 172P afkomstig van Hilversum meldde op Teuge Radio dat hij
het verplichte meldingspunt Sierra passeerde. Hij wilde invoegen op het
rugwindbeen van het rechterhandcircuit voor baan 08. Toen hoorde hij
over de radio een vliegtuig een downwind call maken. Hij zag een vlieg-
tuig, een Tecnam P2002JF, op het rugwindbeen en was in de veronder-
stelling dat dit vliegtuig de oproep had gedaan. De piloot besloot achter
dit vliegtuig in te voegen op het rugwindbeen. Om voldoende afstand
tot dit vliegtuig te bewaren, begon de piloot een rechterbocht met de
bedoeling vervolgens een linkerbocht te maken en in te voegen op het
rugwindbeen. Echter, zo’n manoeuvre mag alleen buiten het circuitge-
bied worden uitgevoerd.
De gevaren van zo’n manoeuvre werden meteen duidelijk. Tijdens de
rechterbocht zag de piloot achter de Tecnam een ander vliegtuig op het
rugwindbeen, de PH-BWR, een Reims-Cessna F150H. De piloot zette
een daling in om de BWR te ontwijken. Nadat de twee vliegtuigen elkaar
waren gepasseerd, vloog de piloot terug naar meldingspunt Sierra, voeg-
de in het circuit en landde zonder verdere problemen. Beide vliegtuigen
passeerden elkaar op ongeveer 120 meter horizontaal en 100 voet (30
meter) verticaal.
De vliegschool (eigenaar van de PH-BWR) heeft aangegeven te willen
samenwerken met de luchthaven om de zichtbaarheid van de visuele
markeringen op de grond, die de locatie van het circuit aangeven, te ver-
beteren en om meer gedetailleerde VFR-briefings op de website van de
luchthaven te plaatsen over het vermijden van conflicten bij het invoe-
gen in het circuit.
Bron: Kwartaalrapportage Luchtvaart Q4, 2022 (OVV)
PH-BAA naast de baan.
??
??
Situatieschets Teuge (OVV). PH-BWR.
56-57_rapportageovv.indd 57 17-04-2023 14:01