50 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
Het nieuwe grote transportvliegtuig moet in staat zijn om naast de IC-
BM’s nagenoeg elk wapensysteem uit de inventaris van de luchtmacht
en het leger te vervoeren. Om het laden van de cargo te vergemakkelij-
ken, moet het vliegtuig beschikken over een vrachtdeur achteraan en
een stel ingebouwde laadkleppen. Ook mag de cargoruimte niet te hoog
boven de grond zijn gelegen. Verder moet het vliegtuig zijn voorzien van
een drukcabine zodat ook troepen kunnen worden getransporteerd. Op
basis van de eerdere samenwerking met Douglas wordt ook nu weer
aan deze constructeur de vraag gesteld een geschikt vliegtuig te ontwer-
pen. Vanaf 1952 stelt de fabrikant een conceptstudie voor die door de
U.S. Air Force (USAF) wordt aanvaard. Dat concept wordt vervolgens ver-
der ontwikkeld, waarna in mei 1954 een contract voor de bouw van het
vliegtuig wordt getekend.
Het is opmerkelijk dat er van de Cargo Master geen prototypes worden
gebouwd. Douglas begint onmiddellijk met de seriebouw van het toe-
stel, waarvan de eerste op 23 april 1956 zijn eerste vlucht maakt. Die
dag vliegen twee testpiloten van Douglas het vliegtuig van Long Beach
naar de Edwards Air Force Base voor evaluatie door de luchtmacht. Tij-
dens de eerste testvluchten komen er echter gebreken aan het licht. De
T34-P-3-motoren leveren te weinig vermogen. Het vliegtuig moet lichter
worden gemaakt en de krachtbronnen worden aanvankelijk vervangen
door de T34-P3A-motoren en nog later door de T34-P-7W. Die drijven
Curtiss turbo-elektrische propellers aan met volledige verstelling en om-
keerbare spoed naast negatieve koppelcontrole.
C-130
Op het eerste zicht lijkt de Cargo Master een verlengde versie te zijn van
de Lockheed C-130, die ook in 1956 zijn eerste vlucht maakte. Maar als
je de twee toestellen naast elkaar ziet, blijkt onmiddellijk dat de Cargo
Master op alle gebieden veel groter is. Het landingsgestel van de Cargo
Master wordt ingetrokken in een ruimte buiten de romp van het vlieg-
Aan het begin van de vijftiger jaren – en dus na het uitbreken van de Koude Oorlog – zien de Verenigde
Staten hun internationale verplichtingen toenemen. Het land wil daarom kunnen beschikken over een
transportvliegtuig dat op economische wijze grote ladingen strategisch materiaal kan vervoeren over een
lange afstand. Als eerste levert fabrikant Douglas de C-74 Globemaster en de C-124 Globemaster II. Wan-
neer het Pentagon echter ook intercontinentale ballistische raketten (ICBM’s) wil transporteren, komen
deze vliegtuigtypes niet meer in aanmerking en wordt er naar een opvolger gezocht.
DOUGLAS C-133 CARGO MASTER
HISTORIE Door: Jozef Mols – Foto’s: USAF
50-51-52_douglasc-133.indd 50 17-04-2023 14:00