Pagina 42 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

42 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
Door technische ontwikkelingen in het populaire MLA-segment (er staan
er meer dan 175 in het Nederlandse register) werd in de praktijk steeds
vaker gevlogen met een startgewicht dat hoger was dan de toegestane
450-472,5 kg. Een Europese verordening inzake luchtvaartveiligheid (EU
2018/1139) bood lidstaten echter de mogelijkheid om MLA’s met een
maximaal startgewicht tussen 450 en 600 kg onder nationaal beleid en
regelgeving te brengen. Hierbij kon gebruik worden gemaakt van een re-
gel in de Basic Regulations, die de basiswetgeving voor de luchtvaart
vormt (Basic Regulations artikel 2 lid 8, Opt Out).
De nieuwe Maximum Take-Off Mass (MTOM) voor MLA’s kon daardoor
voor tweezitters worden verhoogd naar 600 kg (650 kg voor watervlieg-
tuigen). Deze vliegtuigen moesten echter wel voorzien zijn van een cer-
tificaat van het Deutsche Ultraleichtflugverbandes (DULV), de Duitse
luchtvaartautoriteit. Bestaande vliegtuigen die een technisch aanpasbaar
toegelaten MTOM hebben, konden daardoor onder voorwaarden door
de fabrikant en de DULV worden aangepast naar een hoger startgewicht.
Een aantal EU-lidstaten, waaronder Duitsland en Tsjechië, maakte al ge-
bruik van deze mogelijkheid. Ook in Nederland werd daartoe besloten.
Een hoger startgewicht geeft meer mogelijkheden om veiligheid verho-
gende apparatuur zoals ballistische reddingparachutes in te bouwen. Ook
maakt de regeling het mogelijk elektrische versies van MLA’s die met rela-
tief zware batterijen vliegen, aantrekkelijker te maken als alternatief.
De gestage ‘registergroei’ van MLA’s is goed te verklaren. Enerzijds zijn
de tweezitters aanmerkelijk goedkoper in aanschaf en onderhoud dan
zwaardere toestellen die plaats bieden aan vier personen. Daarnaast
spelen ook de gebruikskosten een belangrijke rol. De overgrote meer-
derheid van MLA’s heeft een al dan niet brandstof geïnjecteerde vierci-
linder BRP Rotax-aandrijving voor het brandschot, in vermogen variërend
van 80 pk (912UL), 100 pk (914) tot 141 pk (915 iS). Aan die varian-
ten zal binnenkort ongetwijfeld ook de nieuwe 916 iS/c met een vermo-
gen van 160 pk worden toegevoegd. Dat die blokken zo populair zijn (er
zijn er volgens Rotax inmiddels meer dan 50.000 geproduceerd) kan
deels worden verklaard uit de tot 2.000 uur opgelopen Time Between
Overhaul (TBO) en deels ook uit het lagere brandstofverbruik. Daarnaast
mag er ook nog eens Mogas getankt worden in plaats van dure, lood-
houdende Avgas.
De op de volgende pagina’s gepresenteerde modellen zijn het represen-
tatieve topje van de MLA-ijsberg. Onder de waterlijn bevinden zich ech-
ter nog vele honderden andere modellen, zodat dit overzicht verre van
compleet is. De vermelde prijzen zijn indicatief, vanaf en exclusief btw.
Tevens is bij het MTOM (MTOW) uitgegaan van de door de fabrikanten
gepubliceerde waarden.
Lange tijd werd voor Micro Light Aeroplanes (MLA) onder de nationale wet- en regelgeving een maxi-
maal startgewicht van 450-472,5 kg aangehouden. Drie jaar geleden stuurde de minister van Infrastruc-
tuur en Waterstaat echter een brief naar de Tweede Kamer waarin het voornemen kenbaar gemaakt
werd een zogenoemde ‘Opt Out’ voor Micro Light Aeroplanes tot 600 kg goed te keuren.
DE KEUZE IS REUZE…
MARKTOVERZICHT Door: Ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
42-43-44-45-46-47_mlamarktoverzicht.indd 42 17-04-2023 13:59