Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

4 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
In the picture
35 Airbus A350-900 Bundesrepublik Deutschland 10+02
Columns
7 Lining up Jan Cocheret
21 Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 O solo mio Jurre Verheijen
59 Analyse Luchtvaart als hoeksteen
Airshow
26 Sun ’n Fun 2023 Zon, plezier, jeugd én orders
Fotografie
39 De mooiste mooncrosser… Vliegen langs de maan
Historie
50 Douglas C-133 Cargo Master Toestel voor strategisch materiaal
60 Northrop X-4 Bantam Toestel zonder staartvleugel
62 Schneider Cub Wedstrijd voor watervliegtuigen
Incidentanalyse
56 Incidenten in Nederland Bevindingen van de OVV
66 Runway incursions Bijna-botsingen nader bekeken
Industrie
29 Onderweg naar autonomie Onbemand maakt steeds meer bemind
30 Assembleren op negen lijnen Airbus breidt uit in China
31 ‘Zeeglijden’ opnieuw ontdekt Vliegen en varen met één toestel
34 Oostwold Airport Nieuwe baan in gebruik genomen
49 Piloot en Vliegtuig Airfair Lustrum voor vliegevenement
Marktoverzicht
42 De keuze is reuze… Micro Light Aeroplanes onder de loep
Militair
25 Turken maken vaart Grote militaire ontwikkelingen
On the job
22 Stéphan D’haene Algemeen directeur Jetson
Ontwikkelingen
28 ‘Big Twin’ vliegt Eerste vlucht omgebouwde 777-300ER
32 Tupolev Tu-214 weer van stal Rusland blaast toestel nieuw leven in
40 Pratt & Whitney wint opnieuw GE heeft het nakijken bij F-35
Pilot report
16 Aeroprakt A-32 Oekraïense perfectie
Psychologie
53 Niet-technische vaardigheden Samenwerken is belangrijk
Typebeschrijving
24 Umiles Next Integrity Gloednieuwe Spaanse eVTOL
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
26 De Sun ’n Fun Aerospace Expo in Florida
wordt in de VS gezien als de jaarlijkse aftrap van
het vliegseizoen. Het evenement op Lakeland Lin-
der International Airport trekt elk jaar meer dan
200.000 bezoekers. Ze komen af op spectaculaire
vliegshows, static displays, banenmarkten en
stands waar luchtvaartartikelen worden verkocht.
En natuurlijk op het weer en het ‘community-
gevoel’.
16 De Oekraïense vliegtuigfabrikant Aeroprakt
moest in maart 2022 na de Russische inval halsover-
kop uitwijken naar Polen. Meerdere toestellen op de
assemblagelijn werden achtergelaten. Inmiddels is de
productie van de lichte A-32 en de nog lichtere A-22
in Oekraïne weer op gang gekomen. Piloot en Vlieg-
tuig kreeg de kans om met een in Nederland geregi-
streerde Aeroprakt A-32 de lucht in te gaan.
66 In de eerste maanden van
2023 krijgen de Verenigde Staten
te maken met een verontrustende
stijging in het aantal runway incursi-
ons: gevallen waarbij een vliegtuig,
voertuig of persoon zonder toestem-
ming op of te dicht in de buurt van
een baan komt. In sommige gevallen
wordt een botsing maar nét voorko-
men. We bekijken op welke plekken
het (bijna) misging én wat de sector
eraan wil doen.
32 Door de westerse sancties tegen Rusland zet de Rus-
sische luchtvaartsector alles op alles om zelfvoorzienend te
worden. Aangemoedigd door de overheid moeten nieuwe
toestellen met haast op de markt komen en worden oudere
ontwerpen afgestoft en nieuw leven ingeblazen. Dat laatste
geldt ook voor de Tupolev Tu-214. In Kazan, aan de oevers van
de Wolga, zijn de eerste ‘nieuwe’ Tu-214’s in aanbouw.
22 Honderden bedrijven wereldwijd werken onder de vlag van
‘advanced air mobility’ aan nieuwe concepten. De meeste daarvan zijn
bedoeld als elektrische luchttaxi. Sommige zijn puur voor de ‘fun’, zoals
de Jetson One. De Belg Stéphan D’haene was tot begin dit jaar werk-
zaam voor het Amerikaanse Icon Aircraft, waar de amfibische A5 wordt
gemaakt. Maar toen Jetson hem benaderde om daar te leiding te nemen,
ging hij overstag.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
??v
00 ??
04-05_inhoudsopgave.indd 4 17-04-2023 15:16