Pagina 38 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

38 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
IN THE PICTURE Door: Steven van den Berg
DE AIRBUS A350 IN HET KORT
(VIP)
Bemanning 2
Capaciteit 133 passagiers
Motoren 2 x Rolls-Royce TRENT XWB-84
Lengte 66,8 m
Spanwijdte 64,8 m
Hoogte 17,1 m
MTOW 280.000 kg
Kruissnelheid 910 km/h
Vliegbereik 18.000 km
Plafond 13.100 m
De oosterburen kozen dit keer niet voor tweedehands, maar pakten
meteen flink uit. Er werden bij Airbus drie A350-900’s besteld die door
Lufthansa Technik flink onder handen moesten worden genomen.
Lufthansa Technik is al sinds 1959 de vaste partner van de ‘Flugbereit-
schaft’, de discipline binnen het Duitse ministerie van Defensie die ver-
antwoordelijk is voor het vervoer van vips, medewerkers en materialen.
ADENAUER
In de zomer van 2020 droeg Airbus de eerste A350 over aan Lufthansa
Technik. Omdat er haast gemaakt moest worden met het vervangen van
de A340’s, installeerde de technische dienstverlener een tijdelijk interi-
eur. Begin 2021 kon dit toestel met de naam ‘Kurt Schumacher’ officieel
in gebruik worden genomen. Het tweede toestel dat geleverd werd, is
eigenlijk de vaandeldrager van de Duitse vloot. Dit vliegtuig heeft de re-
gistratie 10+01 en draagt de naam ‘Konrad Adenauer’, naar de eerste
Duitse bondskanselier. Ook een van de twee A340’s droeg die naam,
net als een Airbus A310 die aan de A340’s voorafging. De nieuwste
‘Adenauer’ was in november 2022 klaar voor gebruik en werd geleverd
in het permanente cabine-interieur. Dat bestaat uit twee gedeeltes: een
voor de vips en een voor de meereizende medewerkers en gasten. Aan-
vankelijk werd ook gesproken over een zelfverdedigingssysteem, maar
dat is vooralsnog voor de A350 niet beschikbaar. De kosten om zo’n
systeem alsnog te ontwikkelen zijn enorm en de Duitse overheid neemt
daarover nog geen besluit.
De 10+01 en 10+03 hebben in maart dus gezelschap gekregen van
nummer drie, de 10+02 ‘Theodor Heuss’. Ook dit toestel beschikt
over het volledige interieur. De eerst geleverde A350, de 10+03, is
nu tijdelijk uit de vaart genomen om ook het definitieve interieur te
ontvangen. Aan dat afsluitende project werkt Lufthansa Technik momen-
teel.
VLOOT
De drie A350’s voor ‘politiek-parlementaire’ vluchtservice hebben de
luchthaven Keulen-Bonn als thuisbasis. Daar is de ‘Flugbereitschaft’ ge-
vestigd. De dienst heeft overigens de twee A340-300’s nog achter de
hand. De luchtvloot telt verder toestellen van de types Airbus A321 en
A319, Bombardier Global Express 5000 en 6000 en drie Eurocopter
AS532 Cougar-helikopters. De A350 wordt binnen dat geheel be-
schouwd als de ‘Duitse Air Force One’. De huidige bondskanselier Olaf
Scholz kan er de hele wereld mee bereiken. Duitsland vloog met de
A350 al eens non-stop van Keulen-Bonn naar de Australische hoofdstad
Canberra, een afstand van 16.500 km.
De verjonging van de luchtvloot is ook doorgevoerd bij de militaire trans-
port- en tankvliegtuigen. Zo deden bij de luchtmacht de laatste jaren on-
der meer de Airbus A321neo, Airbus A400M en de Lockheed Martin
C130-J Super Hercules hun intrede. De Luftwaffe ging bovendien ge-
bruikmaken van de Airbus A330 MRTT binnen de NAVO-tankvliegtuig-
pool waar ook Nederland deel van uitmaakt. Duitsland wacht nog op de
levering van drie KC130-tanktoestellen. De vlootvernieuwing ging vooral
ten koste van de Airbus A310, waarvan de laatste in juni 2022 buiten
dienst werd gesteld.
De A350 vervangt de viermotorige A340. (Foto: Bundeswehr/Jana Neumann) Ook Airbus én groot: het A400M-transportvliegtuig… (Foto: Bundeswehr/Stefan Petersen)
…en de Airbus A330 MRTT. (Foto: Defensie NL)
35-36-37-38_inthepicture.indd 38 17-04-2023 13:57