PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 33
per jaar. In aanloop naar dat aantal moeten er de komende jaren jaarlijks
tien van de band rollen. Tupolev had de serieproductie van de Tu-214 in
2010 gesloten en bouwde sindsdien alleen enkele toestellen voor vip-
gebruik. De Tu-204/214 werd te weinig verkocht en bovendien ontwik-
kelde fabrikant Irkutsk, dat ook onderdeel van UAC is, sinds 2007 de
nieuwe MC-21.
MOTOREN
Hoewel de MC-21 in 2017 voor het eerst vloog, is het toestel nog niet
gereed voor commercieel gebruik. Het project had al meerdere vertra-
gingen opgelopen voordat de handelsboycot tegen Rusland werd inge-
steld en westerse motoren en onderdelen niet meer mochten worden
geleverd. UAC was van plan om de MC-21 aan te bieden met twee mo-
toropties: de Pratt & Whitney PW1000G en de Aviadvigatel PD-14 van
eigen bodem. Door de huidige marktomstandigheden is de PW1000G
geen optie meer en werkt Irkutsk aan een zo Russisch mogelijke versie
van het nieuwe vliegtuig.
Op dit moment vliegen nog veel toestellen van Airbus en Boeing in Rus-
land, maar de reserveonderdelen daarvan raken op. Rostec en UAC heb-
ben gekozen voor een zo breed mogelijke aanpak om vliegverbindingen
in het enorme land mogelijk te houden. De eigen industrie gaat zelf on-
derdelen leveren voor westerse vliegtuigen, zodat deze in elk geval nog
de komende jaren inzetbaar zijn. Tegelijk moeten nieuw ontwikkelde
vliegtuigen als de MC-21 de markt betreden zonder daarbij afhankelijk te
zijn van westerse leveranciers. Het derde pad dat bewandeld wordt is de
herintroductie van oudere modellen zoals de Ilyushin Il-96, Ilyushin Il-114
(zie het maart-nummer van Piloot en Vliegtuig) en de Tupolev Tu-214.
COCKPIT
Aeroflot moet in 2024 de eerste gebruiker worden van de nieuwe lich-
ting Tu-214’s. In het najaar van 2022 werd duidelijk dat de nationale
luchtvaartmaatschappij op termijn over veertig Tu-214’s moet gaan be-
schikken, naast meer dan tweehonderd nieuwe MC-21-300’s. Voorwaar-
de van Aeroflot om met de Tu-214 te ‘moeten’ vliegen is dat het toestel
aan twee personen in de cockpit genoeg heeft. Opvallend genoeg was
voor het relatief moderne vliegtuigmodel naast twee vliegers altijd ook
een boordwerktuigkundige nodig. Alleen de meest moderne versie van
de vliegtuigfamilie, de in Ulyanovsk gebouwde Tu-204CM, is geschikt
voor een tweehoofdige cockpitbemanning. Van deze ‘CM’ zijn nauwelijks
toestellen in omloop.
Poetin-vertrouweling Sergey Chemezov was na zijn bezoek aan de fa-
briek optimistisch. “We zien dat Kazan Aviation aanzienlijk wordt geüp-
datet en zijn productiemogelijkheden uitbreidt. De industrie staat voor
de taak om binnenlandse luchtvaartmaatschappijen zo snel mogelijk te
voorzien van Russische vliegtuigen ter vervanging van Boeings en Air-
bussen, die niet meer op de Russische markt zullen terugkeren.”
Bijschrift
??
? ?
DE TUPOLEV TU-214
IN HET KORT
Bemanning 2
Capaciteit 180-210 passagiers
Motoren 2 x Aviadvigatel PS-90A
Lengte 46,1 m
Spanwijdte 41,8 m
Hoogte 13,9 m
MTOW 110.750 kg
Max. laadvermogen 25.200 kg
Kruissnelheid 830-850 km/h
Vliegbereik 6.890 km
Plafond 12.100 m
??
??
Een Tu-204 in vrachtuitvoering van de Russische post. Rusland verwacht veel van de nieuwe Irkutsk MC-21.
32-33_tu-214.indd 33 17-04-2023 13:55