32 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
In maart 2022, kort na de Russische inval in Oekraïne, werd de Tu-214
al naar voren geschoven als een van de antwoorden op de door het
Westen opgelegde sancties. Topman Sergey Chemezov van staatstech-
nologiebedrijf Rostec sprak toen over het heropstarten van de seriepro-
ductie. Een jaar later, in maart 2023, ging Chemezov samen met andere
hoogwaardigheidsbekleders op bezoek bij de fabriek van Kazan Aviation
in de republiek Tatarstan. Daar zag hij met eigen ogen hoe de eerste
nieuwe Tu-214’s weer in aanbouw zijn, dertien jaar nadat de seriepro-
ductie werd afgesloten.
Kazan Aviation is een onderdeel van vliegtuigfabrikant Tupolev, dat ope-
reert onder de vlag van het Russische luchtvaartconglomeraat United
Aircraft Corporaties (UAC). UAC is grotendeels in handen van Rostec. De
grote baas van Rostec, Sergey Chemezov, reisde overigens niet alleen
voor de Tu-214 naar Kazan. In de fabriekshallen van Kazan Aviation
wordt namelijk ook de vernieuwde versie van de Tu-160-bommenwer-
per gebouwd.
Het prototype van de Tu-204 vloog voor het eerst in 1989. De Tu-214
is een verbeterde versie van de oorspronkelijke Tu-204 en verwijst
specifiek naar de locatie waar het type wordt gebouwd: in Kazan.
Tupolev assembleerde het type namelijk ook op een andere productie-
locatie – in Ulyanovsk – en daar bleef de typeaanduiding Tu-204 gehand-
haafd.
BOEING 757
De Tu-204 werd door Tupolev oorspronkelijk in de markt gezet als op-
volger van de driemotorige Tu-154 en als Russisch alternatief voor de
Boeing 757. Het toestel vertoont uiterlijk ook veel overeenkomsten met
zijn populaire Amerikaanse tegenhanger. De Tu-204-serie kwam echter
nooit in de buurt van het succes van de 757. Ondanks dat van het pas-
sagiersvliegtuig vracht- en vip-modellen en varianten voor de overheid
en het leger werden afgeleid, kwam Tupolev door de jaren heen niet
verder dan een kleine negentig exemplaren. Daaronder vallen ook de
toestellen die – voor de buitenlandse markt – werden voorzien van de-
zelfde Rolls-Royce-motoren als de Boeing 757. Ter vergelijking: Boeing
bouwde tussen 1981 en 2004 meer dan duizend 757’s.
Waar het echter zeker is dat de 757 niet meer in productie wordt geno-
men, zijn er op dit moment in Kazan wel nieuwe Tu-214’s in aanbouw.
Sergey Chemezov sprak tijdens zijn bezoek aan de Tupolev-fabriek de
hoop uit dat de productie kan worden opgevoerd tot twintig toestellen
Door de westerse sancties tegen Rusland zet de Russische luchtvaartsector alles op alles om zelfvoorzie-
nend te worden. Aangemoedigd door de overheid moeten nieuwe toestellen met haast op de markt ko-
men en worden oudere ontwerpen afgestoft en nieuw leven ingeblazen. Dat laatste geldt ook voor de
Tupolev Tu-214.
RUSLAND HAALT TU-214 WEER VAN STAL
ONTWIKKELINGEN Door: Steven van den Berg – Foto’s: UAC
32-33_tu-214.indd 32 17-04-2023 13:55