Pagina 31 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 31
Een seaglider is een combinatie van een watervliegtuig en een hover-
craft, dat bedoeld is om op lage hoogte vlak over de golven te opereren.
Seagliders varen als een boot over het water en komen bij een bepaal-
de snelheid los van het wateroppervlak. Daarbij wordt gebruikgemaakt
van een aerodynamische reactie die een dragende luchtlaag tussen het
voertuig en het water creëert. De formele Engelse benaming van het ty-
pe voertuig is een ground-effect vehicle (GEV), internationaal ook wel
bekend als ‘ekranoplan’. Pogingen van de Sovjet-Unie om grote GEV’s te
bouwen waren in het verleden weinig succesvol.
Het idee achter de seaglider is om de vliegreis af te leggen op enkele
meters hoogte, om in de buurt van de bestemming weer op het water
neer te strijken. Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft behoefte
aan snelle, goedkope toestellen voor het vervoer van passagiers en
vracht in kustgebieden, die bovendien niet afhankelijk zijn van een start-
en landingsbaan en slecht zichtbaar zijn op de radar.
De Regent Viceroy is een seaglider die kans maakt om besteld te wor-
den door de Amerikaanse defensie. Regent, een acroniem voor ‘Regio-
nal Electric Ground Effect Nautical Transport’, heeft al meer dan vierhon-
ders seagliders verkocht aan luchtvaart- en veerbootklanten wereldwijd,
waaronder Mokulele Airlines, Southern Airways Express, FRS (Duitsland)
en Ocean Flyer (Nieuw-Zeeland). Begin dit jaar stapte ook Japan Airlines
als investeerder en mogelijke koper aan boord.
Lockheed Martin ziet in de Viceroy en toekomstige grotere varianten een
militaire rol weggelegd. Het bedrijf wil Regent helpen om die stap te zetten.
De volledig elektrische, emissievrije Viceroy kan gebruikmaken van bestaan-
de haveninfrastructuur. Het toestel is in staat om personen en goederen
over een afstand van 180 nm (334 km) te vervoeren, met een snelheid
van 290 km/h. Regent verwacht dat een nieuwe generatie accu’s een
‘vlaarbereik’ mogelijk maken van 400 nm (740 km). Het bedrijf voerde eind
2022 een eerste serie ’testvluchten’ uit met een schaalmodel van Viceroy.
LIBERTY LIFTER
In mei 2022 lanceerde het Defense Advanced Research Projects Agency
(DARPA) van de Amerikaanse overheid een project om ontwikkelaars uit
te dagen hedendaagse GEV’s te ontwerpen. Begin dit jaar werden twee
kandidaten uitgekozen om met hulp van DARPA verder te werken aan
een zogenoemde ‘Liberty Lifter’. Het gaat om de technologiebedrijven
Aurora Flight Sciences en General Atomics Aeronautical Systems.
Het vertrekpunt van Aurora, een dochterbedrijf van Boeing, is een mo-
nohull-watervliegtuig met hooggeplaatste vleugels, ontworpen voor be-
taalbare grootschalige productie. General Atomics daarentegen kiest
voor een laagdekker met dubbele romp en een reeks motoren in
pusherprop-opstelling.
Beide bedrijven moeten voldoen aan de specificatie-eisen van DARPA
op het gebied van onder andere vliegbereik en laadcapaciteit. Opvallend
is ook de eis dat het toestel op 10.000 ft (3.048 m) moet kunnen vlie-
gen. Aurora en General Atomics hebben nog enkele maanden de tijd
om een vervolgontwerp aan te leveren.
Lockheed Martin Ventures (VLM) steekt geld in de ontwikkeling van zogenoemde ‘seagliders’. Het inves-
teringsfonds van de Amerikaanse defensiegigant is daarvoor een samenwerking aangegaan met Regent
Craft, het bedrijf achter de Viceroy. Dat wordt een twaalfpersoonstoestel dat over twee tot drie jaar klaar
moet zijn voor gebruik.
Bijschrift
BREDE INTERESSE VOOR ‘ZEEGLIJDERS’
INDUSTRIE Door: Steven van den Berg – Foto: Regent Craft
??
? ?
??
??
31_seaglidersvs.indd 31 17-04-2023 15:17