30 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
De FAL in Tianjin werd ingehuldigd in 2008 en was de eerste assembla-
gelijn voor commerciële vliegtuigen van Airbus buiten Europa. In hetzelf-
de jaar arriveerden de eerste vliegtuigsecties ter plaatse. Sinds de eerste
levering van de A320 in 2009 zijn in Tianjin meer dan zeshonderd vlieg-
tuigen afgeleverd gedurende de veertien jaar dat het in bedrijf is.
Tot voor kort was de Chinese locatie niet geschikt voor de afbouw van
A321’s, maar daar is verandering in gekomen. Airbus begon in 2022
met het moderniseren van de productielijn. Eind maart kon de eerste in
China geassembleerde A321neo worden afgeleverd aan de Chinese
luchtvaartmaatschappij Juneyao Air.
Airbus heeft wereldwijd vier eindassemblagefabrieken voor de A320-fa-
milie: in Hamburg, Toulouse, Tianjin en Mobile (Amerika). De fabriek in
Hamburg bestaat uit vier lijnen, Toulouse heeft er twee en in Tianjin en
Mobile is er een enkele lijn. Wanneer de tweede Chinese FAL operatio-
neel is, kan Airbus op negen assemblagelijnen toe gaan werken naar
een geplande productie van 75 toestellen per maand. De verwachting is
dat dit in de loop van 2026 het geval is.
AIRBUS A321
Op dit moment kan Airbus op drie van de vier fabriekslocaties A321’s
assembleren. In Toulouse lag de focus met name op A320’s. Door het
enorme succes van nieuwe A321-modellen heeft Airbus echter met na-
me behoefte aan productielocaties voor de langste versie van de A320-
familie. De fabrikant legt de laatste hand aan een gemoderniseerde
A320-lijn in de voormalige A380-hal op Toulouse. Die lijn vervangt een
van de twee bestaande A320-lijnen in Toulouse en wordt ook geschikt
gemaakt voor de assemblage van de A321. Als het werk daar is afge-
rond, kan Airbus in alle vier de fabrieken A321’s leveren.
Er geldt een uitzondering voor de nieuwe A321XLR. Deze versie die in
staat wordt om afstanden van 8.700 km af te leggen, kan op dit mo-
ment alleen in Hamburg in elkaar worden gezet. Na de oplevering van
de voormalige A380-hal in Toulouse beschikt Airbus over twee lijnen
waar de ‘XLR’ kan worden geassembleerd. Het type had dit jaar in ope-
rationele dienst moeten komen, maar Airbus heeft de eerste aflevering
al twee keer moeten vertragen. Doordat de certificatie langer duurt dan
voorzien, zal de eerste klant pas eind 2024 of zelfs begin 2025 een
A321XLR ontvangen.
Waar Hamburg en Toulouse al decennia het kloppend hart van Airbus
vormen, kan de vliegtuigbouwer sinds 2018 ook terugvallen op China. In
Tianjin worden voornamelijk toestellen voor Aziatische klanten geassem-
bleerd. Acht jaar later, in 2016, ging de eerste locatie in de VS open voor
klanten in Noord-Amerika. In Mobile wordt naast de A320-familie ook de
kleinere A220 gebouwd.
Airbus opent op zijn Chinese fabriekslocatie in Tianjin een tweede Final Assembly Line Asia (FAL). Daar-
mee komt het aantal assemblagelijnen voor de populaire vliegtuigfamilie op negen uit. De aankondiging
van de uitbreiding in Tianjin werd begin april gedaan tijdens het staatsbezoek van de Franse president
Emmanuel Macron aan China.
Bijschrift
ASSEMBLEREN OP NEGEN LIJNEN
INDUSTRIE Door: redactie – Foto: Airbus
??
? ?
??
??
30_airbusa320-lijn.indd 30 17-04-2023 15:16