28 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
De eerste Boeing 777-300ERSF – extra range, special freighter – stamt uit
2005 en was tot 2018 in dienst bij Emirates. Het toestel is eigendom
van leasemaatschappij AerCap.
Het ombouwprogramma voor de 777-300ER werd in 2019 door Boeing
en IAI gelanceerd. De eerste koper werd gevonden in GECAS. De lease-
maatschappij bestelde er vijftien en nam opties op nog vijftien. In 2021
werd GECAS overgenomen door concurrent AerCap, waardoor het con-
versieprogramma in handen van AerCap kwam.
De eerste luchtvaartmaatschappij die met de 777-300ERSF gaat vliegen,
is Kalitta Air. Het Amerikaanse vrachtbedrijf ontvangt het toestel dat nu
gevlogen heeft, plus nog vier exemplaren. Andere klanten van AerCap
zijn Emirates (vier toestellen) en Fly Meta uit Hongkong (ook vier). Bij
elkaar heeft IAI naar eigen zeggen al meer dan zestig ombouworders
voor de 777-300ER binnen. Die wil het bedrijf allemaal in de komende
vijf jaar bouwen. Om aan die vraag tegemoet te komen, heeft IAI ook
een ombouwlijn geopend in de Verenigde Arabische Emiraten (Abu
Dhabi) en Zuid-Korea.
Met de twee uur durende eerste vlucht werd een nieuwe stap gezet in
het certificatieprogramma. De verwachting is dat Emirates de eerste ‘Big
Twin’ op korte termijn in gebruik kan nemen. IAI verwacht de volgende
toestellen veel sneller te kunnen aanpassen voor vrachtgebruik. Het be-
drijf hanteert daar een termijn van 130 dagen voor. IAI bouwt al 45 jaar
passagiersvliegtuigen om tot vrachttoestellen. Andere programma’s in
het portfolio zijn de Boeing 737-700/800, Boeing 767-200/300 en
Boeing 747-400.
De Boeing 777-300ERSF krijgt tijdens het ombouwproces onder meer
een vrachtdeur van 3,72 x 3,05 m, meerdere versterkingen aan de romp
en een elektrisch laadsysteem. Na ombouw heeft het toestel een vracht-
capaciteit van 101,6 ton en een vliegbereik van 4.500 nm (8.334 km).
Het vrachtruim krijgt een inhoud van 819 kubieke meter met plek voor
47 pallets.
BOEING 777F
De 777-300ERSF komt op de markt naast de fabrieksnieuwe 777F,
waarvan Boeing er ruim 230 heeft verkocht. De 777F is afgeleid van de
Boeing 777-200LR. Dat toestel heeft in vergelijking met de 777-300ER
een groter vliegbereik en een vergelijkbaar maximaal beladingsgewicht,
maar het vrachtruim van de -300ERSF is 164 kubieke meter groter. De
777-300ERSF kan tien pallets meer meenemen dan de 777F en acht
meer dan een 747-400F.
Ombouwspecialist Israel Aerospace Industries (IAI) nadert de voltooiing van de eerste tot vrachtvliegtuig
omgebouwde Boeing 777-300ER. De tot ‘Big Twin’ gedoopte tweemotorige Boeing vloog eind maart
voor het eerst. Het gaat om een langlopend project: de ‘triple 7’ werd in juni 2020 op Ben Gurion Airport
in Tel Aviv onthaald.
Bijschrift
EERSTE OMGEBOUWDE ‘BIG TWIN’ VLIEGT
ONTWIKKELINGEN Door: Steven van den Berg – Foto’s: IAI
??
? ?
??
??
De ombouwlocatie op Ben Gurion Airport in Tel Aviv.
28_bigtwin.indd 28 17-04-2023 13:54