PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 25
In januari voltooide Turkish Aerospace Industrie (TAI) de structurele as-
semblage van het eerste prototype van de Anka-3, een nieuwe ge-
vechtsdrone. Het toestel werd gepresenteerd tijdens de Border Security
Summit die 21 en 22 maart in Ankara werd gehouden. Daar werd ook
bekend dat TAI bezig was met de voorbereiding van grondtests van de
drone. Begin maart kon de motor van de Anka-3 voor het eerst worden
opgestart. De eerste vlucht heeft bij het uitkomen van dit magazine mo-
gelijk al plaatsgevonden.
TF-X
In maart voerde TAI ook motorproeven uit met het nieuwe TAI TF-X ge-
vechtsvliegtuig (foto boven). De TAI TF-X is een vijfde generatie ge-
vechtsvliegtuig en het antwoord van Turkije op het niet mogen bestellen
van F-35’s. Nadat Turkije in 2018 door een besluit van de Amerikaanse
president Donald Trump kon fluiten naar de F-35 Lightning II vanwege
de aankoop van Russische S-400 SAM-raketten, ontwikkelde het land in
hoog tempo een eigen vijfde generatie gevechtsvliegtuig. Al na een jaar
toonde Turkije tijdens de Paris Air Show van 2019 een mock-up van het
vliegtuig in ontwikkeling.
Het toestel krijgt een MTOW van 27.215 kg en wordt aangedreven door
twee General Electric F110-GE-129 turbofans (elk 76,3 kN) met naver-
brander. Gesproken wordt over een topsnelheid van 2.470 km/h (Mach
2) en een gevechtsbereik van 1.100 km bij een maximale vlieghoogte
op FL550 (17.000 m). Turkije heeft de lat voor zichzelf hoog gelegd: het
wil al in 2026 over de TAI TF-X kunnen beschikken.
HÜRJET
De nieuwe Hürjet-straaltrainer is ook klaar om te vliegen. Dat had eigen-
lijk al tijdens een Turkse nationale feestdag op 17 maart moeten ge-
beuren, maar de festiviteiten voor die dag werden uitgesteld vanwege
de grote aardbeving in het land. Turkije kondigde de komst van de Hür-
jet al in 2017 aan, maar pas vijf jaar later, in januari 2022, kreeg TAI de
opdracht het vliegtuig daadwerkelijk te gaan ontwikkelen. De 13,4 m
lange Hürjet wordt uitgerust met een General Electric F404-GE-102-tur-
bofan.
De Hürjet moet vanaf 2025 zeventig bij de Turkse luchtmacht vliegende
T-38A Talons gaan vervangen. Hoewel ontworpen als gevechtstrainer
kan het toestel ook als licht aanvalsvliegtuig en voor grensverkennings-
missies worden ingezet.
ATAK 2
Als vierde grote project werkt TAI aan de ontwikkeling van de T929 ATAK
2-aanvalshelikopter. TAI meldde in maart klaar te zijn voor de eerste mo-
torproeven. De ATAK 2 wordt een zware militaire helikopter, vergelijkbaar
met de Boeing AH-64 Apache. Het toestel krijgt twee Oekraïense TV3-
117 turboshaftmotoren van elk 2.500 pk.
Een gevechtsdrone, een gevechtsvliegtuig, een gevechtshelikopter en een straaltrainer. Met trots presen-
teerde de Turkse luchtvaartindustrie de afgelopen maanden nieuwe ontwikkelingen rond grote militaire
projecten. En de vaart zit er behoorlijk in. De kans is groot dat tegen het verschijnen van deze editie van
Piloot en Vliegtuig alweer nieuwe stappen zijn gezet.
Bijschrift
TURKSE LUCHTVAART MAAKT SPRONGEN
MILITAIR Door: Redactie – Foto’s: TAI
??
? ?
??
??
25_turkije.indd 25 17-04-2023 13:53