PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 23
om toch klanten te blijven werven ondanks de ondertussen langere le-
vertijd. Dat leidde alleen in de maand maart al tot 23 nieuwe aanbeta-
lingen voor het 98.000 dollar kostende toestel.
“Je moet de Jetson zien als een puur recreatief vrijetijdstoestel” zegt
D’haene. ”Je mag er in de VS mee vliegen dankzij Part 103-regelgeving.
Een EASA-certificering zit er vooralsnog niet in. Toch zijn we in bepaalde
Europese landen, waaronder Zweden, Polen en Italië, met instanties in
overleg om ons toestel legaal in de lucht te krijgen. Zo lang dat niet ge-
regeld is, mag het toestel alleen worden gevlogen door twee testpiloten
die daartoe bevoegd zijn. Het is overigens heel normaal dat in de start-
upfase veel werk verzet moet worden om alle toelatingen rond te krij-
gen. Daar moet je niet bang voor zijn.”
INTENSE ERVARING
D’haene is piloot, maar heeft nog niet gevlogen met de Jetson. Wat vlie-
gervaring betreft kan hij terugvallen op een Belgische, Franse en Italiaan-
se licentie en een duizendtal MLA/ULM-uren, terwijl hij in Amerika in
zijn Icon-periode bezig was met z’n (nog) niet afgemaakte PPL-oplei-
ding. “We hebben bij Jetson wel een full motion simulator en daar heb
ik natuurlijk al wel in gevlogen”, zegt hij.
Ondanks de relatief hoge prijs is de belangstelling dus al groot. Maar je
kunt er niet van A naar B mee vliegen omdat de vliegduur maar twintig
minuten bedraagt. Bovendien is het een eenzitter. “Vergelijk het met een
jetski die de lucht in gaat”, zegt D’haene. “Als je echter twintig minuten
zo laag boven de grond tussen acht propellers in een zeer klein frame
hebt gevlogen, kun je gerust spreken van een heel intense ervaring. De
vliegduur is voor de klanten dan ook geen enkel probleem. Ze willen ge-
woon bij hun buitenverblijf even genieten van de vrije ruimte.”
VEILIGHEID
D’haene: “Onze opdracht is nu het toestel zo veilig mogelijk te maken.
De Jetson One moet zo ‘fool proof’ worden dat daar absoluut geen on-
gelukken mee kunnen gebeuren, want dat zou de nekslag zijn voor het
bedrijf. Daarom klopten we bijvoorbeeld aan bij een Israëlisch bedrijf dat
een uniek gepatenteerd parachutesysteem heeft ontwikkeld. Zo’n para-
chute is echt nodig, want als je een stukje hoger gaat vliegen en je krijgt
problemen, dan kun je niet net als bij een helikopter met autorotatie vei-
lig aan de grond komen. Belangrijk is het in zo’n situatie ook om te we-
ten wat er gebeurt bij de landing als je aan een parachute naar beneden
komt. We werken daarom samen met een ingenieursbureau dat ook
werkt voor de Zweedse fabrikant van luxe sportwagens Koenigsegg. In-
genieurs voeren daar voor ons crashsimulaties uit, waardoor we erachter
kwamen dat een parachutelanding tot gebroken benen zou kunnen lei-
den. Daardoor weten we nu al dat we de geometrie van het frame en
bepaalde legeringen moeten aanpassen om een kreukelzone te kunnen
realiseren. Het heeft als consequentie dat bepaalde koolstofpanelen op-
nieuw moesten worden ontworpen. Maar ik blijf bij herhaling benadruk-
ken: alleen als de Jetson One absoluut veilig is, kan hij bij klanten wor-
den afgeleverd!”
Bijschrift
??
? ?
??
??
Stéphan D’haene.
22-23_onthejob.indd 23 17-04-2023 13:53