22 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
D’haene is geen onbekende in de general aviation, getuige een kwart
eeuw omzwervingen in luchtvaartland. “Ik ben in zekere zin een lucht-
vaartontwikkelaar”, zegt hij. “Want ik help start-ups bij het op de markt
brengen van hun product. Het Zweedse Blackwing en het Italiaanse Por-
to Aviation waar ik eerder voor werkte waren ook start-ups met de nodi-
ge challenges. Ze hadden wel een goed product, maar dat was nog
geen commercieel succes. Door hen in die fase te helpen, kon de
markttoetreding worden versneld en gerealiseerd. Ik denk dat ik vrij ana-
lytisch ben en als je een aantal keren start-ups hebt begeleid, gaat het je
makkelijker af. Bovendien kan ik terugvallen op een groot netwerk van
consultants en ter zake kundige mensen die mij van raad kunnen voor-
zien.”
OMZWERVINGEN
Voordat hij bij Jetson benoemd werd, was D’haene werkzaam bij het
Amerikaanse Icon Aircraft, waar de A5 Amphibian het levenslicht ziet. Hij
begon er in juli 2021. “Icon had wel een product dat al op de markt
was, maar de rentabiliteit was niet goed. Ik heb daar als operationeel di-
recteur geholpen de kosten te drukken en een aantal re-engineering
projecten geleid. Daarbij was ik verantwoordelijk voor alle productieacti-
viteiten, de eindmontage, de kwaliteitscontrole en naleving van vliegtuig-
certificering bij Icon. Ik ben in die periode ook voor het eerst in contact
gekomen met het Zweedse Jetson, opnieuw een start-up met een fan-
tastisch product. Met ook daar de vraag hoe er een commercieel suc-
cesvol bedrijf van gemaakt kon worden. Mijn werk bij Icon was toen nog
niet helemaal af, maar Jetson sprak me zo aan dat ik besloot die hand-
schoen op te pakken, hoewel de Chinese Icon-eigenaren me eigenlijk
niet graag kwijt wilden. Bovendien, ik ben nu 49, maar had ik mijn kin-
deren ooit beloofd voor mijn vijftigste iets te gaan doen met een soort
vliegende auto. Daar werd toen wat lacherig over gedaan…”
LEVERINGSPOSITIES
Jetson wordt financieel geruggensteund door Zweedse, Amerikaanse,
Italiaanse en Australische investeerders. Het bedrijf houdt kantoor in
Zweden, maar het ontwikkelwerk en de bouw van prototypes en later
ook de productie vinden in Italië plaats. In eerste instantie werd voor de
eerste 250 Jetsons een aanbetaling gevraagd van 22.000 dollar voor
een leveringspositie. Daarna werd dat bedrag verlaagd tot 8.000 dollar,
De door de Pool Tomasz Patan en Zweed Peter Ternstrom ontworpen Jetson One electric Vertical Take-
Off and Landing (eVTOL) is bezig met een onstuitbare opmars. Aan het toestel hangt een fors prijskaartje
van 98.000 dollar. Te reserveren na een eerste aanbetaling van 8.000 dollar, maar inmiddels wel goed
voor ruim 270 intekenaars. De eVTOL wordt verder ontwikkeld en productierijp gemaakt onder leiding
van de Belg Stéphan D’haene die in maart 2023 bij Jetson benoemd werd tot algemeen directeur.
“VÓÓR MIJN 50E IETS MET EEN VLIEGENDE AUTO DOEN”
ON THE JOB Door: Ruud Vos – Foto’s: Jetson
22-23_onthejob.indd 22 17-04-2023 13:53