Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

20 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
Okay, een standaardvraag maar toch belangrijk: Jurre,
waarom ben je gaan vliegen?
“Ik ging als kleine jongen altijd met veel plezier met mijn
vader naar de Open Dagen van de Luchtmacht. Door om-
standigheden ben ik een paar jaar niet gegaan. Toen ik
daarna toch weer een keer ging, was ik opeens weer de
kleine Jurre van toen, met al zijn vliegtuig-enthousiasme. En
opeens dacht ik: weet je wat? Ik ga vliegen! En niet meteen
dat kleine werk, nee, ik ga meteen naar de luchtmacht…
Alleen: ik moest een aanvullende hbo-opleiding doen. En
tegen de tijd dat die achter de rug zou zijn was ik al te oud.
Erg jammer. Maar mijn vader zei: ‘Je moet nu niet opgeven,
je moet tóch gaan vliegen’. Zelf wilde ik er nog even mee
wachten. Maar m’n vader bleek zelfs al het vliegveld gese-
lecteerd te hebben, Teuge. Daarna heb ik flink wat op inter-
net rondgekeken, en ben toen binnengestapt bij ‘Flight
School Teuge’, van Gert Post en Jan van Wendel en Ruud
Daverschot. En ik kan niet anders zeggen: het klikte met-
een!”
Mooi man. Maar aan je accent te horen was dat wel een
eindje uit de buurt?
“Já, ik kom uit de buurt van Nijmegen, dus dat is een uurtje
rijden. Maar andere vliegvelden zijn bijna even ver, of ver-
der. En Teuge is natuurlijk een prachtig veld om te leren
vliegen. Veel kleine luchtvaart, maar toch ongecontroleerd,
en lekker veel ruimte, zonder verboden gebieden aan alle
kanten.”
En wat vind je van het toestel?
“Ik vlieg op de P92, en dat is natuurlijk een vrij licht toestel-
letje. Maar het voldoet precies aan wat ik wil, want het
stuurt lekker direct.”
En later, nog omgekeken naar andere toestellen?
“Ik wil eigenlijk wel naar een laagdekker. Ik zal wel geen uitzon-
dering zijn, maar de Spitfire en de Mustang vind ik prachtige
toestellen. Daar mag het straks wel een beetje op lijken…”
Okay, we zouden het bijna vergeten: hoe verliep de eerste
vlucht helemaal alleen?
“Ik voelde ‘m al wel aankomen, want Gert had al gevraagd
naar mijn medical, en we hadden de noodprocedures voor
de solo al uitgebreid doorgenomen. Alleen het weer speel-
de nog een rol, want het was aan één stuk door slecht, of
er was te veel crosswind.”
En het weer was uiteindelijk okay?
“Nee, eigenlijk niet! Er stond elf knopen crosswind! Maar
Gert durfde het blijkbaar aan. We hadden van tevoren al vijf
landingen gemaakt, en die gingen goed. ‘Doe er nu maar
eens eentje alleen’ zei hij op een moment doodleuk: ‘Of
nee, doe er maar meteen twee!’ Maar alles ging goed. Je
moet wel flink aan de bal blijven zogezegd, niet denken van
‘het gaat allemaal vanzelf’.”
Circuit, was leeg?
“Ja, vrij rustig circuit. Kreeg via de 121.005 de felicitaties
van de toren en van praktisch alle piloten in het circuit. En
op het platform een emmer koud water. En dat in janua-
ri…”
Al plannen?
“Heel voorzichtig denk ik aan CPL. Om toch commercieel te
kunnen gaan vliegen, en er mijn beroep van te kunnen ma-
ken. Maar eerst maar eens lekker een tijdje hobby-vliegen!”
Mooi Jurre, welkom bij de club en we horen graag hoe het
verder gegaan is!
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
‘TEUGE IS PRACHTIG OM TE LEREN VLIEGEN’
“De kleine
Jurre kwam
weer boven”
Naam Jurre Verheijen
Beroep Machine-bankwerker
Vliegschool Teuge Flight School
Instructeur Gert Post
Aantal uren tot de solo 15
Niemand vergeet zijn eerste vlucht alleen.
Een mix van een beetje plankenkoorts, een
snufje ongeloof (“Is dit toegestaan? Ik? Al-
leen in een vliegtuig?”) en een vleugje opge-
pimpt zelfvertrouwen. Maar altijd weer: trots
– en opluchting – na afloop.
20_osolomio.indd 20 17-04-2023 13:52